Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Hoth display 8x2 moduverse

Startat av Lordflintstone, 02 augusti 2018 kl. 13:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Lordflintstone

Så!! Efter tre års sammlande av bitar och figs är det nu dags att komma igång så man blir klar till nästa stora swebrick utställning 2019
Den blir 8x2 moduverse stor pågrud av att den skall få plats på hylla/bord med säkerhetsmarginal.

Jag kan inte LDD så jag skissar IRL,  dörren kommer som visas bara ses lite, tan plattorna representerar landnings plattan i basen och hålrummet i plattorna skall vallgraven gå.

I basen kommer det vara två våningar med kontrollrum o gångar på undervåningen.
Jag kommer blanda on offisella set i tex kontrollrummet, första hothbas setet med dörr kommer jag bygga in i sidan på övervången som en säkerhetsdörr till en annat rum, kommer försöka bygga som en synvilla med perspektiv o det skall brinna innanför dörren eftersom jag kommer bygga detta lite mer som krig är på riktigt, blod,lämlässning och brinnande kroppar. ;)
Jag kommer inte att ha AT-AT med utan bara massa AT-AS nya modellen som är lite större, det blir mer skalenligt och det är det första in i basen med trupperna.
Tanken är att det skall vara en stillbild av när basen precis är stormad och bara det sista kvarlämnde rebellerna är kvar.
Vet inte hur många snowtroppers jag sammlat med hoppas på över hundra st.
Utmaningen kommer bli att allt skall kunna monteras ner i enskillda moduverse plattor så det kan transporteras lätt.
Har slängt avensjuka blickar på lättmonterade byggen under utställningar.

dalle

Det här blir spännande att följa.
Stora Hothdisplayer har gjorts tidigare. Det ska bli kul att se hur du tolkar denna ikoniska batalj.

swemixon

Oj, massivt! Ska bli oerhört kul att följa detta bygge  :D

Lordflintstone

Citat från: dalle skrivet 02 augusti 2018 kl. 13:49
Det här blir spännande att följa.
Stora Hothdisplayer har gjorts tidigare. Det ska bli kul att se hur du tolkar denna ikoniska batalj.
Jepp, egentligen skulle man låta bli, men den delen och endor är mina favorit platser i SW så jag vill ha dem på en hylla och kanske en liten till med tatoine. ;)
Jag får försöka göra lite annurlunda, men bara det att jag bara kan ha 2 moduverse djup gör att man måste anpassa och tänka lite anorliuda. Där av tanken med två plan.

andreaseldh

Menar du att det blir en genomskärning så att man får se både inomhus och utomhus?

Anders67

Hoth är alltid intressant, du är inte ensam med att samla bitar/figs för detta  :D
Kommer följa med största intresse!

Lordflintstone

#6
Citat från: andreaseldh skrivet 02 augusti 2018 kl. 15:39
Menar du att det blir en genomskärning så att man får se både inomhus och utomhus?
Jepp både utomhus med skyttevärn som är övermannad och hangaren. Eftersom det är genomskärning ser man dåde på "deck" och under där centralen och gångar är. Eftersom det är en smal genomskärning kommer man bara se lite av dörren och lite klippa.

Lordflintstone

#7
Citat från: Anders67 skrivet 02 augusti 2018 kl. 16:17
Hoth är alltid intressant, du är inte ensam med att samla bitar/figs för detta  :D
Kommer följa med största intresse!
Funderade på att skrota allt och bygga ett tvåvånings diarama till UCS falken men blev orollig för falkens vikt skulle gjöra med bitarna under, går nog att lösa med stabila stöd under landninsställen. Men har ingen plats så stannar på första iden.

Lordflintstone

Citat från: Lordflintstone skrivet 02 augusti 2018 kl. 16:38
Citat från: Anders67 skrivet 02 augusti 2018 kl. 16:17
Hoth är alltid intressant, du är inte ensam med att samla bitar/figs för detta  :D
Kommer följa med största intresse!
Funderade på att skrota allt och bygga ett tvåvånings diarama till UCS falken men blev orollig för falkens vikt skulle gjöra med bitarna under, går nog att lösa med stabila stöd under landninsställen. Men har ingen plats så stannar på första iden.
Sedan är jag lite i valet o kvalet om jag skall göra en genomskärning som om man skurit av allt med laser så det blir vassa kanter, då blir problemet moduverse kanten i grå eller om jag skall göra kanter med överhängade is o snö, snyggare med då kanske det inte framgår att det är en genomskärning.

andreaseldh

Citat från: Lordflintstone skrivet 02 augusti 2018 kl. 16:47
Sedan är jag lite i valet o kvalet om jag skall göra en genomskärning som om man skurit av allt med laser så det blir vassa kanter, då blir problemet moduverse kanten i grå eller om jag skall göra kanter med överhängade is o snö, snyggare med då kanske det inte framgår att det är en genomskärning.

Gör kanten skrovlig och brun, typ urgrävd jord!

drdoddo

Det här blir härligt att följa :)

Anders67

Jag tror att en genomskärning blir toppen, de hoth byggen där man gjort "hål" i taket känns konstiga och inte så bra!

Lordflintstone

Funderar på att göra ett stort ATAT ben i "rätt" skala mot nya AT-ST och sätta vid kanten längst bort från basen så att det ser ut som den är på väg in i diaramat

andreaseldh

Citat från: Lordflintstone skrivet 02 augusti 2018 kl. 20:28
Funderar på att göra ett stort ATAT ben i "rätt" skala mot nya AT-ST och sätta vid kanten längst bort från basen så att det ser ut som den är på väg in i diaramat

Mycket spännande! Om du istället lägger benet ner för att visa en nedskjuten ATAT så måste du väl ha ytterligare 2x8 Moduverse.

Peter S

Nice! Köpte på mig vita plattor för att kunna Hoth:a lite själv, men upptäckte att jag bara har 2 snow troopers... däremot har jag bricklinkat ihop en gående AT-AT, men fortfarande i delar... ska vi inte göra ett CB av detta?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.