Finns det någon med 3D-skrivare som kan skapa ett valthorn?

Startat av AndersI, 18 juli 2023 kl. 20:50

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Finns det någon med 3D-skrivare som kan skapa ett valthorn (eller två) i minifigformat?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Valthorn


AndersI

Citat från: Godtfred skrivet 18 juli 2023 kl. 22:16Funkar: https://www.thingiverse.com/thing:3831426

?

Formmässigt perfekt, färgmässigt fel, men det antar jag enbart beror på vilket material man matar skrivaren med.

Frågan är hur det går med de tunna rören i minifigskala, kanske behöver tjockas upp lite?

Och så ska ju helst en minifig kunna hålla det ...

MrUzagi

Färg beror helt på filamentets färg man matar skrivaren med. Det finns många att välja på.

Små tunna detaljer (som det blir i minfigskala) blir svåra att få ut med en 3d-skrivare plus att även om det gick så skulle de lätt gå sönder. Så man kan behöva förenkla modellen innan man skriver ut den. Hur bra en minfig kan hålla den sedan är nog mer en fråga om att hitta rätt storlek att skriva ut modellen i.

Troligen skulle finare detaljer funka bättre med en resin-skrivare än en filament-skrivare (eller FDM, Fused Deposition Modeling).

Godtfred

Helt klart skulle en resin skrivare vara rätt för så små detaljer. Har bara en filament d:o. Kan prova när jag kommer hem nästa vecka.

MrUzagi

Jo, resinskrivare är inte så vanliga än. Själv är jag relativ nybörjare då jag bara haft min 3d-skrivare (filament) sedan i höstas. Mitt senaste försök till något mer avancerat än en fyrkantig bur gick väl sådär. ::)

Godtfred

Gick som väntat sådär. Guldplasten är skörare än vanligt så spricker - väldigt - lätt. Det är lagrena som separerar. Inget en amatör hanterar... Måste hanteras med bomull.

Ska försöka skriva ut på andra ledden, då blir det starkare, men andra problem lär dyka upp...

Som du ser så är upplösningen inget att hurra för med en plastspruta i den här skalan. (Prusa MK3)

IMG20230725163322.jpg

IMG20230725164003.jpg

andreaseldh

Eftersom du ändå har spegelvänt utskriften, kanske 4434 kan duga ;)

Godtfred

Inte min design, har bara "bloatat" till den för att den ska bli hanterbar i den skalan. Testar nu att skriva ut på andra ledden, borde bli bättre finish och dessutom mer hållbart.

Skärmbild 2023-07-25 181247.png

AndersI

Kan man göra det i bättre plast för att sedan måla med guld/silverfärg?
Går det att göra det lite mindre i så fall?
(Den där är väl närmast sousafon-stor ...)

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 25 juli 2023 kl. 16:49Eftersom du ändå har spegelvänt utskriften, kanske 4434 kan duga ;)

Det är ju en tuba! Eller?

Godtfred

Citat från: AndersI skrivet 25 juli 2023 kl. 18:45Kan man göra det i bättre plast för att sedan måla med guld/silverfärg?
Går det att göra det lite mindre i så fall?
(Den där är väl närmast sousafon-stor ...)
Måla PLA-plast är tveksamt vad jag vet. Provar göra en mindre nu när min modifierade design tillåter det. Lägger den på sniskan också för maximal hållfasthet och snyggare lagerövergångar, minskar lagertjockleken ytterligare. (det är 1cm per ruta på bilderna)

Skärmbild 2023-07-25 192632.png

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 25 juli 2023 kl. 18:45Går det att göra det lite mindre i så fall?
(Den där är väl närmast sousafon-stor ...)

Ja verkligen!

20230725_193738-beskuren.jpg

Citat från: AndersI skrivet 25 juli 2023 kl. 18:48Det är ju en tuba! Eller?

Ja det stämmer, det var mest på skämt som jag skrev (även) det inlägget!


Godtfred

Konstigt, nu när jag kollar bilder så har så klart Andreas rätt om riktningen, bilden jag kollade på först måste varit spegelvänd... Ska försöka få dit en bar inuti hornet för att hålla fast åbäket - i högerhanden... Ytan blir mycket bättre när jag skriver ut liggande, ser lovande ut just nu.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.