Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] Det mystiska fossilfyndet

Startat av Kvarnbacka, 09 juli 2015 kl. 21:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Ombord på AnimaVegas SCS-8 Camel 4, på hemväg från ett guldgrävaruppdrag.
OBS: två nya karaktärer introduceras här. Chaussette i brunt hår med fläta och Dot i svart hår och glasögon. Lista på hela besättningen kommer så småningom.


Chaussette: Dr da Vega...
Mega: Chaussette, Dot. Hur går det med analysen?
C: Analysen?
M: Av fossilet menar jag. Visst är det fantastiskt! Har ni hunnit dra några slutsatser om art eller ursprung?
C: Fossilet ja. Givetvis. Det var just det som vi skulle...
M: Vadå? Har ni inte börjat undersöka det än? Jag förstår inte hur ni har kunnat hålla er ifrån det, jag hade inte kunnat slita mig om det inte var för allt annat som måste göras. Möten, rapporter och så nu det här sjukdomsutbrottet. Jag antar att ni också har hört om det? Jag är på väg till labbet nu för att testa botemedel. Rya är på plats, så vi borde lösa det ganska fort. Nog om det – fossilet?
C: Eh... Ja. Jo det är så att det... Det har liksom...
M: Ut med det, jag har som sagt lite bråttom. Men ni har kanske inget viktigt att rapportera, om ni nu inte har tittat på det än?
C: Eh, jo, ganska viktigt faktiskt. Fossilet är försvunnet...
M: Det är vadå?
Dot: Försvunnet, Dr da Vega.
M: Vad säger ni?!
Dot: Fossilet är borta. Väck. Förgånget. Förlorat. Står ej att finna.
M: Jag vet vad "försvunnet" betyder, Dot. Hur i alla asteroider kan det ha försvunnit? Har någon ens lämnat skeppet?
C: Delegationen från Delta, Dr da Vega. De som dockade för att diskutera de nya dophilus-bakterierna.
M: Och hur skulle de ha fått med sig fossilet? De var ju med mig i konferensrummet hela tiden.
C: De kom förbi lastrummen sen för att ta med sig prover.
M: Och passade på att sno med sig fossilet när du vände ryggen till? Fördömt!
C: Men resten av fynden från asteroiden finns kvar. Vi har inte hunnit analysera dem än, men vi kommer säkert att hacka fram fler fossil.
M: Kanske det, men även om vi gör det kan vi inte låta ett sånt här praktexemplar slippa undan.
D: Ska jag skicka ut en vaktpatrull?
M: Absolut inte! Delta är viktiga kunder. De här typerna handlar förmodligen på eget bevåg, och då ser det bara illa ut om vi griper in. Jag löser det här, ni kan återgå till asteroidfynden.
D: En diplomatisk lösning alltså?
M: Det kanske man kan kalla det.

Fortsättning följer...

Kvarnbacka

Del II

Något senare i ett lastutrymme på samma skepp.
Personen i grått är inte helt ny, då han var med och fann fossilet, men han har inte nämts vid namn ännu. Beskrivning av besättningsmedlemmar kommer som sagt inom kort.


Mega: Meddelande till G, brådskande och strikt sekretessbelagt. Se till att hon får det. Jag vet självklart ingenting.
(Nickar till svar)
M: Bra. Jag litar på dig.

humlan

För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Kvarnbacka

Del III

Senare, ombord på ett skepp av typ Transgalactica SBC-11 (även kallad Korpen).

Gorma: Åhå, mycket intressant... Ivan, vi har fått ett nytt uppdrag!
Ivan: Zzz...
G: Ivan! Vakna! Vi har fått ett nytt uppdrag!
I: Zzz... Eh, va? Uppdrag? Ja ja, men det behövde du väl inte väcka mig för, det får vänta tills vi är klara med det vi håller på med.
G: Upp med dig och kolla på skärmen!
I: Lägg av, jag vill...
G: Upp med dig sa jag!
I: Okej, okej... Hm... Jaha? Men det här är ju samma uppdrag som det vi gör nu?
G: Nej. Signalement och skepps-ID är desamma, men det kommer från en annan uppdragsgivare. De här typerna är visst inte populära.
I: Aha... Men det betyder ju...
G: Dubbelt betalt!
I: För ett enda jobb! Suveränt ju! Fick vi några nya koordinater? Ja, se där... De verkar vara på väg mot... Ja ja...
G: Tänker du vad jag tänker, lillebror?
I: Absolut! Sätt kurs så kör vi! Jag passar på att ta igen mig lite...
G: *Suck*...

Kvarnbacka

Lite mer bilder på Korpen.

Jag trodde att den här skulle gå ganska fort att bygga, eftersom jag utgick från samma teknik som jag använde till Pelikanen, men jag har suttit och vridit och vänt på den i månader för att få ihop den någorlunda bra. Bakpartiet har gjorts om minst 10 gånger. Därmed inte sagt att den inte kan förbättras, men för tillfället kommer den läggas åt sidan för att ge tid till nya projekt.

humlan

Udda design, sånt gillar vi.

Fråga: Är insidan detaljerad eller är de scenerna byggda på sidan om?
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Kvarnbacka

Citat från: humlan skrivet 25 juli 2015 kl. 15:09
Udda design, sånt gillar vi.

Fråga: Är insidan detaljerad eller är de scenerna byggda på sidan om?

Tackar, det tycks ha blivit min nisch  ::)

Bilderna på insidan är tagna på själva skeppet, jag har bara zoomat in för att det inte ska synas att rutan respektive väggen är borttagna.

humlan

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 25 juli 2015 kl. 19:18
Bilderna på insidan är tagna på själva skeppet, jag har bara zoomat in för att det inte ska synas att rutan respektive väggen är borttagna.

Imho och allt sånt, men det är kul att se bild där man verkligen ser att det är på insidan av skeppet och inte en vigg på sidan om.. Men det är jag det  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Kvarnbacka

Del IV

Koordinater och yrkesmässig intuition leder Gorma och Ivan till The 3L Bar.

Gorma: Packat som vanligt! Börja leta du, jag måste tömma blåsan.
Ivan: Gör det, jag ska fylla på min först.

Ivan går fram till baren för att beställa, medan hans huvud ofrivilligt börjar röra sig i takt till Tourettez hitkavalkad. Gorma stegar iväg mot WC. När hon kommit in är det tomt där, så  när som på en man som står med ryggen mot henne och lättar på trycket. Hon granskar honom med blicken och jämför i tankarna med signalementet. Ska det verkligen få vara så enkelt?

Två minuter senare, utanför WC:

Ivan: Syrran, jag hittade en! Men han hade inget stöldgods på sig.
Gorma: Jag vet, brorsan, det hade den här liraren.
I: Då så, ett uppdrag löst. Då ska vi bara...
G: Inte här! Vi får ta med dem ut fattar du väl!
I: Ja ja, klart jag fattar...

Kvarnbacka

Åter ombord på Camel 4...

Du har ett meddelande
"Hej, det är G. Eh... jo, det där uppdraget... Det är så gott som klart nu. Jag menar, mer eller mindre. Det beror lite på hur man ser det kanske men... Äääh... Det går lite trögt just nu kan man säga - men det ordnar sig, det är bara... Alltså, vad är det för typer ni är ute efter? Två prisjägare kom och haffade dem och plockade med sig eran jäkla sten, så den kan ni antagligen bara glömma. Sorry, men min självbevarelsedrift förbjuder mig att jaga efter de där två... Men lycka till hörrni! Klart slut."

Tektor

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 25 juli 2015 kl. 14:51
Lite mer bilder på Korpen.

Snyggt! Jag gillar verkligen "vertikala" rymdskepp - vi har ju alla (inte minst hollywoodproffsen) så oerhört svårt att bryta oss loss från en flygplansbaserad rymdskeppsdesign.

Men så har det ju alltid varit: rymdskeppen vi ritar är bara de flygmaskiner vi känner till, fast i rymden.
Här ett danskt rymskepp från 1918:

Kvarnbacka

Citat från: Tektor skrivet 25 september 2015 kl. 08:23
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 25 juli 2015 kl. 14:51
Lite mer bilder på Korpen.

Snyggt! Jag gillar verkligen "vertikala" rymdskepp - vi har ju alla (inte minst hollywoodproffsen) så oerhört svårt att bryta oss loss från en flygplansbaserad rymdskeppsdesign.

Men så har det ju alltid varit: rymdskeppen vi ritar är bara de flygmaskiner vi känner till, fast i rymden.
Här ett danskt rymskepp från 1918:


Se där ja, så kan man också designa ett rymdskepp :)
Kul att du gillar formen, jag har medvetet hållit mig borta från de klassiska strömlinjeformerna på dessa småskepp, eftersom de mest ska färdas ute i "etern". God sikt är också överskattat i rymden :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.