Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Pris per butik 2010

Startat av Superkalle, 16 januari 2010 kl. 15:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: stigge72 skrivet 19 januari 2010 kl. 15:16
Hur mycket motsvarar 12 tusen i det här fallet?
Det jag menar är att butikerna har ju riktpriser (som de följer lite olika noga), som troligen ger de några procent i vinst. Så om föreningen köper lego för tolv tusen (eller tjugo...) hur mycket motsvarar det i den butiken som vi inte går till/motsv. (t ex S@H) istället?
Och finns det regler för hur mycket man måste köpa av varje set? "Vi vill ha 5 av nya bensinstationen, 30 var av alla båtar, 3 av bageriet och 1 av varje av småseten..." kanske inte fungerar så bra. (Benämningarna var bara exempel, och har ingen förankring i någon aktuell katalog eller dylikt.)


Riktipriset är det dubbla inköpspriset ungefär.

Tobbe Arnesson

...fast SweBrick måste fortfarande betala moms på det de köper från TLC, så 75% av riktpriset borde utpris till medlem hamna på. Kanske någon procent högre för att täcka kostnader för revisor och liknande.
Blogg: Robotkampen

Mirandir

Citat från: stigge72 skrivet 19 januari 2010 kl. 15:16
Och finns det regler för hur mycket man måste köpa av varje set? "Vi vill ha 5 av nya bensinstationen, 30 var av alla båtar, 3 av bageriet och 1 av varje av småseten..." kanske inte fungerar så bra. (Benämningarna var bara exempel, och har ingen förankring i någon aktuell katalog eller dylikt.)

Så vitt jag vet så måste man köpa ett visst antal av varje set. Eller kanske skall man hellre säga att man måste köpa en specifik multipel av varje set då de tycks levereras i en kartong som innehåller ett specifikt antal askar med ett visst set. 
Legobloggen: http://legobloggen.com

AntonYmer

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 19 januari 2010 kl. 11:54
12' på ett år är ingenting om man tar hela föreningen...


Precis, jag handlade själv för nära 12 papp förra året. Jag ligger på drygt 3k redan i år och januari är inte ens slut. På listan för i år står bland annat Taj Mahal så jag är snart uppe i 12 laxar igen. Fan. Jag ska kanske tänka över min konsumtion...

Näe... :)

Min Winter Toy Shop skeppades förresten idag och nu ser jag att backorder shipping date flyttats fram från 5 till 19 februari. Tur att jag beställde direkt. :)

Stevex

Citat från: AntonYmer skrivet 20 januari 2010 kl. 11:00
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 19 januari 2010 kl. 11:54
12' på ett år är ingenting om man tar hela föreningen...


Precis, jag handlade själv för nära 12 papp förra året. Jag ligger på drygt 3k redan i år och januari är inte ens slut. På listan för i år står bland annat Taj Mahal så jag är snart uppe i 12 laxar igen. Fan. Jag ska kanske tänka över min konsumtion...

Näe... :)

Min Winter Toy Shop skeppades förresten idag och nu ser jag att backorder shipping date flyttats fram från 5 till 19 februari. Tur att jag beställde direkt. :)
Får man fråga vad du köpt för 3 tusen bara i januari? :P

Pekblom

Jag har säkert också köpt för 3k redan. Lite mellandags REA, något fint "klipp" på blocket..

försöker att låta bli att tänka på det.
::) 8) ::) 8)

AntonYmer

Citat från: Stevex skrivet 20 januari 2010 kl. 12:26

Får man fråga vad du köpt för 3 tusen bara i januari? :P

Winter Toy Shop
Medieval Market Village
Mid Scale Millennium Falcon
Count Dooku's Solar Sailer
Venice Canal Chase
...

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 19 januari 2010 kl. 16:08
...fast SweBrick måste fortfarande betala moms på det de köper från TLC, så 75% av riktpriset borde utpris till medlem hamna på. Kanske någon procent högre för att täcka kostnader för revisor och liknande.

Men du kommer ju ändå att få in den momsen när du säljer varan?...

P0ntus

Citat från: Nextuz skrivet 20 januari 2010 kl. 14:18
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 19 januari 2010 kl. 16:08
...fast SweBrick måste fortfarande betala moms på det de köper från TLC, så 75% av riktpriset borde utpris till medlem hamna på. Kanske någon procent högre för att täcka kostnader för revisor och liknande.

Men du kommer ju ändå att få in den momsen när du säljer varan?...

Fast vi är ju slutkunder. Så även om Swebrick (butiken vi startar) får dra av momsen så måste ju du och jag betala den. Alternativet är ju att du startar en firma som kan motivera inköp av Lego till sin verksamhet (fast då behövde du ju inte handla från vår butik utan kunde handla direkt från Lego) :)

AntonYmer

Citat från: P0ntus skrivet 20 januari 2010 kl. 14:29

Fast vi är ju slutkunder. Så även om Swebrick (butiken vi startar) får dra av momsen så måste ju du och jag betala den. Alternativet är ju att du startar en firma som kan motivera inköp av Lego till sin verksamhet (fast då behövde du ju inte handla från vår butik utan kunde handla direkt från Lego) :)


Kan inte Swebrickbutiken sälja askarna till underpris så att priset med momspålägg blir inköpspris? Då betalar vi ju moms. :)

Tobbe Arnesson

Sen begär vi bolaget i konkurs, LEGO står med obetalda fakturor. Sen startar vi ett nytt bolag på nästa medlem. :D
Blogg: Robotkampen

P0ntus

Hahhhah

Kanske finns någon Legoholic vi kan bjussa på ett par 10211 för att agera målvakt....

Stigge72

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 20 januari 2010 kl. 16:59
Sen begär vi bolaget i konkurs, LEGO står med obetalda fakturor. Sen startar vi ett nytt bolag på nästa medlem. :D

Man kan ju undra om de kanske fattar misstankar efter ett par varv...
Men vi har ju medlemmar i många olika delar av landet, så sambandet är nog inte helt enkelt att upptäcka...

AndersI

Tyvärr är ju hela idén dokumenterad på Internet...
Med avsändaradresser...

Mirandir

Citat från: AndersI skrivet 20 januari 2010 kl. 17:50
Tyvärr är ju hela idén dokumenterad på Internet...
Med avsändaradresser...

Dags att flytta den här tråden till "betalande medlemmar"-forumet?  ;D
Legobloggen: http://legobloggen.com

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.