Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

S@H någon dom handlar där ?! pratar om USA så klart

Startat av studbringer, 15 december 2010 kl. 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Moralen kring att betala tull tänker jag inte bry mig om, men Tullen ägnar betydligt mer tid och att förtulla varor än att leta knark.  Tror fler än jag som köpte billiga DVD'er från Kanada åkte dit på saftiga belopp när Tullen beslöt sig för att göra en markering för ett par år sedan.

Dessutom så flaggar dom upp adressater som dom håller ett öga på.

Jag har haft två paket från USA som fastnat i tullen det ena var Lego för några hundralappar (dyra bitar i ett litet paket) Det andra var en större sändning , deboxade set men även där stoppade Tullen paketen.  Arbetskamrat beställde två st cykeltrampor (till sin tävlingscykel) i ett paket från USA och åkte på tull och straffavgifter.

Så det händer o då är det inte kul..

Jag tror det folk påpekar är att det är en risk, en risk som blir större för varje gång och som kan bli dyr i slutändan.  Nu siktar man inte in sig på privatpersoner och är underbemannade så det är inte så stor risk och på det stora har ja ändå gått bra mycket plus, Men det är bra att vara medveten om problematiken så det inte kommer som en överraskning den dan man måste pynta in en tusen lapp eller två.
?

studbringer

Jo precis... har vart med mången år nu så vet att i början när "näthandeln" drog igång så va det nog ingen som ens reflekterade över tullen utan lockades enbart av billiga dvd'er och det faktum att du bara va ett par musklick bort från att få den superbilligt !!! helt plötsligt slapp man ju ringa å beställa allt osv. Näthandeln va ju då ett faktum som frodas än idag...

Det Tullen gjorde då va ju helt riktigt att visa upp sig och tydligt markera vad dom stod, all import vare sig på nätet eller utanför skulle ju behandlas likvärdigt så kan nog tänka mig det va många som fick kyliga moms och straffavgifter då (fast det är egentligen bara tullens omkostnader + 25% moms)

Fast det är ju tyvärr inte bara varan i sig man momsar utan hela paketet, alltså varans värde + frakt + tullverkets omkostnader... och på allt det läggs det 25% så det kan bli väl så svettigt i sista ändan  ;D

Citat från: de Gothia skrivet 16 december 2010 kl. 17:01
jag är som sagt sugen på battle packs från kingdoms och de kingdoms set, om det kommer nya framöver.. :)

och går man ihop några stycken så kanske det lönar sig! kul initiativ studbringer! :)

Tackar, bock & bug  ;D ja tanken är väl som så att det kanske blir 3-4st varje gång kanske och tar nån då battlepacks och nån annan ett större set så blir det ju inga hiskeliga mängder heller så på så sätt märker ju inte Tullen nått... vill nån köpa halva S@H får man ju kolla lite på volymen för det finns ju gränser för vad fraktbolgen tar i kubik oxå

Citat från: Skrytsson skrivet 16 december 2010 kl. 17:15
Håller helt med. Jag tycker ditt "erbjudande" låter intressant. Men hur lång tid skulle det ta, från att placerar ordern till att jag har mitt lego i handen? Dvs, tiden från amerikanska S@H till din amerikanska adress, därifrån till din svenska adress (inkl ev tid hos svenska tullverket), och sedan till mig inom Sverige via t ex Schenker. Det lär ju ta sin lilla tid. Dessutom köper jag inte så ofta väldigt stora set, då är det frågan om det lönar sig. Men det är något att fundera på  :)

Tackar, bra fråga ! I dagsläget tar det 5-6 dagar bara transporten från S@H till min adress i USA (tyvärr över halva kontinenten, stort som attans det landet) men håller på å jobbar på att "flytta" närmre inåt landet lite mer centralt så förhoppningsvis kommer jag kapa ett par dagar där, räknar med å ha det klart nån gång i Januari så kanske inte blir något beställt innan dess... men sen tar det en dag å fixa alla papper osv. sen flygs det ju hit på 6-7 dagar ungefär och då har jag ju dom här i handen, ska dom skickas så lägg på 2-4 dagar extra utöver det med Schenker så totalt kanske man kan räkna med 2-3 veckor normalt... visst tar sin lilla tid men tanken är ju att få mera Lego billigt, e man i panik så kanske man hellre ska stötta lokala Legohandlarn runt hörnet nere på stan  ;)

Citat från: stigge72 skrivet 16 december 2010 kl. 17:28
För att ytterligare minska på inhemsk frakt skulle man ju kunna dela upp leveransen i samband med en rl-träff, på liknande sätt som diskuterats i samband med LUGBULK.

Oxå en ljus idé, tackar sånt gillar vi  ;D ;D ;D

studbringer

Citat från: teabox skrivet 16 december 2010 kl. 08:40
Ja, USA priserna är lockande men jobbet känns inte värt det när man räknar ut vad moms och tull skulle bli om tullen granskar paketet. Speciellt när det Tobbe säger om Bricklink stämmer rätt bra. Man kan få exklusiva set rätt billigt inom EU. För att ta exemplet #10212 så finns det för 2,250.45 SEK i Tyskland.

Glöm inte frakt på det, mailade grabben ifråga och det rör sig om €30 å få hit det setet... styft 300:- då hamnar vi på runda slängar 2550:- totalt

Tänka sig du kunde ju få både #10212 plus ett Battlepack för dom pengarna i USA  ;D

Tobbe Arnesson

Jag har ingen panik över moralen, bara informerar om vad som gäller. Tycker det är en stor andel av amerikatförsändelser som fastnar i tullen numer, även Hong Kong.

Gissar f.ö. att de röntgar samtliga paket och låter knarkhundar sniffa lite slumpmässiga försändelser.

Citat från: de Gothia skrivet 16 december 2010 kl. 16:36
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 16 december 2010 kl. 08:18.
Återstår då s@h-exklusiva set, men dessa verkar finnas på http://www.brixit.se/ och det där stället i Sundsvall (?). Förvisso till svenska s@h-priser men ändå, kan vara värt att sponsra de handlarna.

vet du/nån annan om de har kingdoms battlepacks?

De har alla mailadress och telefonnummer...
Blogg: Robotkampen

de Gothia

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 17 december 2010 kl. 08:47
Citat från: de Gothia skrivet 16 december 2010 kl. 16:36
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 16 december 2010 kl. 08:18.
Återstår då s@h-exklusiva set, men dessa verkar finnas på http://www.brixit.se/ och det där stället i Sundsvall (?). Förvisso till svenska s@h-priser men ändå, kan vara värt att sponsra de handlarna.

vet du/nån annan om de har kingdoms battlepacks?

De har alla mailadress och telefonnummer...

sorry... har mailat dem nu...

mechamike

Kan bara meddela att idag fick jag hämta ut mina två stycken "the Burrows" från posten. (efter att först slantat upp 318 svenska riksdaler i Tull och avgifter.)

Om Tullen vässat klorna eller inte tänker jag inte uttala mig om men det var skickat enligt konstens alla regler för att inte väcka uppmärksamhet.

Får hoppas på bättre lycka nästa gång..
?


Melmac

Förstår inte varför Lego ska vara så känsligt för tullen.
Jag har köpt filmer, skivor, actionfigurer, elektronik och byggsatser i flera år från Ebay och har aldrig åkt på tull.
Paket man köpt på Bricklink borde väl inte skilja sig i utseende från saker man handlar på Ebay? Är väl vanliga paket från privatpersoner?

studbringer

Citat från: mechamike skrivet 30 december 2010 kl. 22:02
Kan bara meddela att idag fick jag hämta ut mina två stycken "the Burrows" från posten. (efter att först slantat upp 318 svenska riksdaler i Tull och avgifter.)

Om Tullen vässat klorna eller inte tänker jag inte uttala mig om men det var skickat enligt konstens alla regler för att inte väcka uppmärksamhet.

Får hoppas på bättre lycka nästa gång..

Tullen behövde nog inte ens titta på klorna när dina burrows kom ;D med världens enklaste mattematik går det räkna ut av dina avgifter att du betalade ca 1270:- för dessa inkl frakt, allt över 500:- inkl frakt förtullas automatiskt så det spelar nog tyvärr ingen roll hur mycket du än försöker att "inte väcka uppmärksamhet", Tullen har väldigt enkla men effektiva tullregler...

Hoppas kan du ju göra men så länge du försöker prångla in Lego över 500 spänn så torskar du, bara så du vet ;)

studbringer

Citat från: Melmac skrivet 31 december 2010 kl. 00:04
Förstår inte varför Lego ska vara så känsligt för tullen.
Jag har köpt filmer, skivor, actionfigurer, elektronik och byggsatser i flera år från Ebay och har aldrig åkt på tull.
Paket man köpt på Bricklink borde väl inte skilja sig i utseende från saker man handlar på Ebay? Är väl vanliga paket från privatpersoner?

Det är inte Legot i sig som är känsligt, det är värdet... en film, en cd skiva, en actionfigur etc etc har ju knappast nått större värde ;D men alla vet att Lego är dyrt eller hur ;)

Paketen skiljer sig inte vare sig det kommer från ebay eller BL, till 99,9% vadderat kuvert eller brun papplåda, tullen bryr sig knappast om emballaget... dom vill bara veta hur mycket du betalt så dom kan slänga på dig 25% moms plus lite övriga avgifter för besväret ;D

Skrytsson

Citat från: studbringer skrivet 31 december 2010 kl. 02:05
Hoppas kan du ju göra men så länge du försöker prångla in Lego över 500 spänn så torskar du, bara så du vet ;)

Måste bara inflika... Under senaste halvåret har jag haft ca 7-10 orders på ett totalt värde (vara + frakt) på över 100 USD. En, ja bara en, av dessa har åkt på tull.

studbringer

Citat från: Skrytsson skrivet 31 december 2010 kl. 03:06
Citat från: studbringer skrivet 31 december 2010 kl. 02:05
Hoppas kan du ju göra men så länge du försöker prångla in Lego över 500 spänn så torskar du, bara så du vet ;)

Måste bara inflika... Under senaste halvåret har jag haft ca 7-10 orders på ett totalt värde (vara + frakt) på över 100 USD. En, ja bara en, av dessa har åkt på tull.

Inflikar tebax att jag bara citerade lagtexten, den säger bestämt 500:- SEK sen är det nog mer upp till gemene tulltjänsteman å tolka det hela... typ orka plocka fram miniräknarn bara för att kolla på öret va dina $100 blir i svenska kronor och ören när det precis ringer för rast !!! eller kanske sitter han vid löpande bandet och får ett plötsligt blodsockerfall och "nickar" till när ditt dyra paket åker förbi händer väl oxå, lag å verklighet och hur den efterföljs är ju en helt annan femma som du säkert märkt

Sen tror jag inte dom blivit varken hårdare eller lösare vad gäller tull, ofta handlar det nog mest bara om stickprov och en eller annan "aja bajja avgift" så du ska veta vad som gäller i svensk tull

mechamike

Citat från: studbringer skrivet 31 december 2010 kl. 02:05


Tullen behövde nog inte ens titta på klorna när dina burrows kom ;D med världens enklaste mattematik går det räkna ut av dina avgifter att du betalade ca 1270:- för dessa inkl frakt,

Den enklaste matematiken räknar i så fall fel.. Jag gav under 900:- ink frakt men värdet på paketet var nedskrivet så jag tullade på ännu mindre! Dom fasta avgifterna är det som drar upp summan!

Citat från: studbringer skrivet 31 december 2010 kl. 02:05
allt över 500:- inkl frakt förtullas automatiskt så det spelar nog tyvärr ingen roll hur mycket du än försöker att "inte väcka uppmärksamhet", Tullen har väldigt enkla men effektiva tullregler...
Hoppas kan du ju göra men så länge du försöker prångla in Lego över 500 spänn så torskar du, bara så du vet ;)

Jag har "prånglat" in massor av Lego för över 500:- och bara åkt dit nån enstaka gång..
Så din tes om över 500:- = Torsk stämmer inte heller! Dessutom har jag åkt på tull på paket för betydligt lägre summor än 500:- Så även där faller din tes.

?

studbringer

#28
Puuuuh nog om moralfrågor och tullfunderingar nu, tycker det räcker så... lusar ju lätt ner trådarna här så det blir en enda stor röra :o

Alla som vill handla på S@H "over there" kan börja smygshoppa redan nu allt är fixat så känn dig välkommen ;D

För att göra det så enkelt som möjligt och få lite input så tänkte jag mig så här:

Du går in på amerikanska S@H å kikar ut vad du vill ha tex. en 10217 Diagon Alley och tar då priset på den ($149.99) och multiplicerar det med 9,5 och vad du får då är summan i svenska kronor du betalar till mig, varför just 9,5 tänker du... jo den multipeln inkluderar valutakurs och frakt till sverige, smidigare för både mig å dig och om dollarn rör sig kan jag enkelt justera multipeln upp eller ner ;D

Exemplet ovan 10217 Diagon Alley kostar då totalt $149.99 x 9,5 = 1424,90:- SEK plus inrikes porto/frakt till dig

Beställ gärna via PM eller mail, setnummer och namn eller vad du nu vill ha på S@H, frågor går oxå bra... sambeställningar likaså (ex. jag å polarn Per vill ha varsitt set) vill du ha flera set på samma beställning tar du bara totala summan gånger 9,5 så får du snabbt fram priset inkl frakt

Leveranstid ca 7-14 dagar och när dom väl dyker upp här så skickas dom ut till dig med billigast möjliga frakt (räknas ut och betalas separat då beroende på hur många set du beställt) normal frakt ligger på mellan 55:- till 125:- inrikes

Bringing the studs to you ;D
/studbringer

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.