Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Håveruds slussar som GBC

Startat av andreaseldh, 19 augusti 2017 kl. 22:32

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Du kanske kan få rätt effekt med vita 'stuprör' i hörnen (om det går att få dit dem kloss mot hörnet) - 75c04?

andreaseldh

Kanske kan va nåt! Det snabbaste jag kunde komma på just nu var dessa två varianter.

AndersI

Om du bygger på Technic plate med hål i skulle du väl kunna sätta 1x1 round på undersidan och ha ett normalt hörn? Har inte bitar i närheten för att prova, och tror inte LDD på jobbdatorn är en god idé...

Teabox

Citat från: AndersI skrivet 27 september 2017 kl. 15:20
tror inte LDD på jobbdatorn är en god idé...

LDD hjälper mig hålla mig fokuserad under skype/telefonmöten ;D

AndersI

Citat från: Teabox skrivet 27 september 2017 kl. 15:47
LDD hjälper mig hålla mig fokuserad under skype/telefonmöten ;D

Du kanske inte har en världsomspännande koncern över dig? Det börjar bli problem att få installera alla vettiga hjälpprogram jag behöver för mitt jobb, betydligt svårare med program jag bara 'behöver'...

Teabox

Citat från: AndersI skrivet 27 september 2017 kl. 16:34
Citat från: Teabox skrivet 27 september 2017 kl. 15:47
LDD hjälper mig hålla mig fokuserad under skype/telefonmöten ;D

Du kanske inte har en världsomspännande koncern över dig? Det börjar bli problem att få installera alla vettiga hjälpprogram jag behöver för mitt jobb, betydligt svårare med program jag bara 'behöver'...

Sant, glömde bort mina IT-admin privilegier.

andreaseldh

#51
Citat från: AndersI skrivet 27 september 2017 kl. 15:20
Om du bygger på Technic plate med hål i skulle du väl kunna sätta 1x1 round på undersidan och ha ett normalt hörn? Har inte bitar i närheten för att prova, och tror inte LDD på jobbdatorn är en god idé...

Nej det går tyvärr inte, eftersom hörnet hamnar mitt över hålets centrum. Men en bar är ju smalare än hålet, så det skulle eventuellt kunna gå att klämma fast den mellan hörnet och hålets kant. Detta måste jag i så fall pröva med riktiga bitar.

Tillägg:
Och nu har jag provat med riktiga bitar och kommit fram till att en bar tyvärr är aningen för stor för att det ska gå. Någon som har bitarna får gärna prova om det går med någon typ av hose?

andreaseldh

Lösningen visade sig vara löjligt enkel, en klämma och två paneler! Jag skulle t.o.m. kunna ha vanliga plate 1x1 istället för runda, så att klämman är det enda som sitter snett.

andreaseldh

Med den lösningen på stuprör/vita knutar blev stugan så här:

AndersI

Ser väl inte så dumt ut - fast jag skulle nog försöka få det övre fästet ännu högre upp. Och om man pusslar ihop 'basplattan' i två lager kan man nog få ner den nedre till marknivån (kanske kan vara grön då).

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 28 september 2017 kl. 10:12
Ser väl inte så dumt ut - fast jag skulle nog försöka få det övre fästet ännu högre upp. Och om man pusslar ihop 'basplattan' i två lager kan man nog få ner den nedre till marknivån (kanske kan vara grön då).

Mycket bra förslag!

Jag har även filat på ytterligare ett alternativ. En stuga byggd i Modulex 8x8, vilket motsvarar 5x5 Lego. Dörren får bli brun p.g.a. tillgängliga bitar på BrickLink just nu. Eventuellt blir taket svart av samma anledning.

andreaseldh

Första bilderna på riktigt bygge! Saxlift-konstruktionen visade sig inte fungera, men eftersom den ändå krävde en styrränna så kunde jag bygga en löjligt enkel gungbräda.


PB170407 by Andreas Eldh, on Flickr

Samtidigt som båtarna bollarna rinner in från vänster, befinner sig andra kammaren i sitt högsta läge och passar på att släppa ut förra slussningens bollar till utkastet. Vi ser även min måttstock för att kontrollera att höjderna blir de rätta. Vad som däremot tyvärr inte syns är att vattnet lådorna har en vägg på sin vänstra sida för att bollarna inte ska kunna ramla in under. Därför behövs fördjupningen i gungbrädan.


PB170406 by Andreas Eldh, on Flickr

Och här har vi alltså tömt vattnet från andra kammaren för att sänka den och höja den första. Den mittersta slussporten öppnas och bollarna byter kammare.

Framför detta ska jag bygga en utskuren bergvägg med fönster, ungefär lika högt som det ljusa partiet på måttstocken, så att man ser bollarna rulla in och vattnet fyllas.

andreaseldh

Tillbaka till elektroniskt bygge, denna gång slussportsmekaniken. Vita delar till vänster bär upp marknivån på andra sidan och kommer inte att synas. Den röd-vita stapeln är en måttstock. Jag hoppas att bollarna inte ska ramla in i öppningarna kring kugghjulen.

ByggareDan

Detta bygge lär ju bli riktigt snyggt (som dina andra GBC) om du lyckas få ihop allt.
Ser fram emot och se detta bygge live på någon utställning.

Borde det inte gå att bygga in kugghjulen så att bollarna inte kan komma in där, eller blir det bara klumpigt och förstör helheten?

/ByggareDan

andreaseldh

Dags för lite nya bilder på det riktiga bygget! Jag hade räknat alldeles fel på höjden i sista slussen och akvedukten, så det fick bli att bygga akveduktens väggar två klossar högre med de färger jag råkade ha hemma. Vi ser också en av järnvägsbrons pelare 64449.


PC180427 by Andreas Eldh, on Flickr

Här ser vi en stilstudie av klippan under akvedukten.


PC180428 by Andreas Eldh, on Flickr

Och slutligen en bild ur bollarnas perspektiv. De olika modulerna fästs med trans-clear 2x2 round tile 4150.


PC180429 by Andreas Eldh, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.