Vad ska man bygga för GBC, när man redan har fått näst flest röster för Lustiga huset (http://www.swebrick.se/index.php?topic=9265.0) under omröstningen i Halmstad (http://www.swebrick.se/index.php?topic=8529.0) och ett specialpris för Musikmaskinen (http://www.swebrick.se/index.php?topic=10361.0) i Linköping (http://www.swebrick.se/index.php?topic=10685.0)? Tanken har funnits länge men nu känner jag äntligen att jag har fått upp en sådan fart att jag törs presentera projektet:
Håveruds slussar inklusive halva akvedukten! (http://www.dalslandskanal.se/files/2011/11/H%C3%A5verud.jpg)
Precis som med Lustiga huset, så kommer jag inte att göra en skalenlig kopia utan nöja mig med att försöka fånga den arkitektoniska andan. Dalsland center, den stora ljusgula byggnaden, kommer jag att lägga parallellt med kanalen och de båda slusskamrarna gör jag lika stora. Att jag bara tar med halva akvedukten är mest för att den blir så praktisk som utlopp till nästa GBC i slingan :D Forsen kommer tyvärr inte med, troligen inte järnvägsbron heller. Ända sedan jag var TFOL har mitt största intresse varit mekanik och detta kommer i första hand att vara en GBC, landskapet kommer i andra hand.
Modulen kommer att styras av Mindstorms och det behövs tre motorer. Motor nr 1 öppnar den nedersta porten och bollarna strömmar in. Motor nr 2 höjer vattennivån i slusskammaren samtidigt som den sänker nivån i nästa kammare. Enkel följd av aquamekanikens lagar vid lika stora kammare. Motor nr 3 öppnar mittenporten och bollarna byter kammare. Tillbaka till nr 2 igen som nu höjer i denna kammare och samtidigt sänker i den första. Jag vet inte om denna typ av multitasking är vanlig inom slussningsväsendet, men det ger ett effektivt flöde och sparar in en motor. När den övre kammaren har sin hösta nivå är det dags att öppna den sista slussporten och i samma effektivitetsanda gör jag nu detta samtidigt som jag öppnar den nedersta porten, alltså motor nr 1 igen. Mindstormsenheten har fyra utgångar, så att styra tre portar och två kammare separat går alltså inte. Men jag skulle kunna ta bort
en av effektiviseringarna för att få det mer verklighetstroget.
Eller så kanske jag verkligen bygger järnvägsbron också, den är ju faktiskt öppningsbar!
Bilderna nedan är en principskiss för slussportarna respektive det mekanisk höjbara "vattnet" i kamrarna. Det krävdes många försök innan jag fick tillräcklig lyfthöjd kombinerat med utrymmessnål mekanik. Det bygger alltså på en saxlift (https://sv.wikipedia.org/wiki/Saxlift). Anledning är att jag av slitageskäl helst vill undvika saker som glider i rännor, det hade annars gått att göra löjligt enkelt med en ränna och en kuggstång. Min vana trogen bygger jag på sandwichplattor, men den nedre kammaren byggs alltså i en grop. Lex Rivendell får nog stryka på foten, detta monster blir 56 knoppar brett (exkl. akvedukten). Faktiskt ganska exakt lika brett som Lustiga huset och Musikmaskinen tillsammans. Och jag har heller ingen koll på hur jag ska bygga för att underlätta service. Ni får håll till godo med dessa elektroniska bilder tills vidare, det kommer (som alltid) att kosta en del att få ihop bitarna.
Detta blir kul att följa.
Ser lovande ut! :)
Ska du ha med någon motor i bygget? Du gillar väl sånt ;)
Tack för uppskattningen!
Glömde förresten skriva att jag även kommer att bygga fönster så att man kan se "vattnet" stiga i slusskamrarna från sidan. Och det kanske blir en järnvägsbro trots allt, men i så fall tar jag mig nog friheten att spegelvända broklaffen av byggnadstekniska skäl.
Här ser vi en skiss av akvedukten.
(http://www.dalslandskanal.se/files/2011/11/Akvedukten-med-Dalsland.jpg)
En sömnlös natt resulterade i en borttagbar fönstervägg!
Snyggt, jag vill se både GBC och den riktiga! :)
Citat från: andreaseldh skrivet 19 augusti 2017 kl. 22:32Mindstormsenheten har fyra utgångar, så att styra tre portar och två kammare separat går alltså inte. Men jag skulle kunna ta bort en av effektiviseringarna för att få det mer verklighetstroget. Eller så kanske jag verkligen bygger järnvägsbron också, den är ju faktiskt öppningsbar!
Eller så låter du en enda utgång slå på/av en mekanisk sekvensmaskin, som i sin tur slår av och på de olika funktionerna med strömbrytare. Jämför med "Hick-hack"-kontroll i RC-flygets barndom (https://smfk.wordpress.com/category/gamla-radiostyrningar-del-1/) med vilken man kunde styra både sidoroder och höjdroder med en enda radiokanal. Trycksensorer kan parallellkopplas, så på insidan borde det räcka.
Alternativt - om du vågar - kan du låna mitt gamla LEGO Dacta-interface - det har 8 in- och 8 utgångar. Inte världens snabbaste reglersystem - datorn kommunicerar via serieport med interfacet, som i sin tur samplar portarna med ganska låg frekvens - men för en sån här konstruktion borde det fungera bra. Kan eventuellt medföra lite pyssel vid programmeringen (grundprogramvaran fungerar bara i Win 95, men jag skrev en egen själv som åtminstone går bra i XP, och borde fungera även i senare versioner). Kräver förstås en dator på plats...
Citat från: AndersI skrivet 21 augusti 2017 kl. 08:59
Eller så låter du en enda utgång slå på/av en mekanisk sekvensmaskin, som i sin tur slår av och på de olika funktionerna med strömbrytare. Jämför med "Hick-hack"-kontroll i RC-flygets barndom (https://smfk.wordpress.com/category/gamla-radiostyrningar-del-1/)
Vi får se vad jag svarar när jag har läst igenom artikeln. Jag vill ha en viss långsam "värdighet" i rörelserna och planerar på en sekvens som tar 16 sekunder totalt. Då borde i normalfallet 16 bollar slussas igenom (det blev ju riktigt vitsigt). Med samma hastighet men utan den effektivisering jag har beskrivit ovan, tar det förstås längre tid vilket resulterar i fler bollar i taget. Och det är detta jag är orolig för. Om det är för många bollar i kammaren riskerar de att rinna baklänges i utrymmet mellan "vattnet" och slussporten. Överkurslösningen blir i så fall att bygga pilformat vatten och det vågar jag inte tänka på hur krångligt det skulle bli.
Akvedukten har nu fått ett
helt valv och början på en sockel.
Citat från: andreaseldh skrivet 21 augusti 2017 kl. 10:45
Vi får se vad jag svarar när jag har läst igenom artikeln.
Häng inte upp dig för mycket på hur Hick-Hack fungerade, det var bara ett exempel på mekanisk sekvensering. Kamskivor är ett annat exempel. Eller Akiyuki's Ball Factory...
Om flera saker alltid ska hända samtidigt (och i samma riktning) kan de drivas av en enda motor.
Citat från: AndersI skrivet 21 augusti 2017 kl. 14:00
Om flera saker alltid ska hända samtidigt (och i samma riktning) kan de drivas av en enda motor.
Men i så fall är det ju det motsatta som jag skulle vilja men inte vågar/orkar/kan. Om man är två mycket erfarna och framför allt samtrimmade slussvakter så kan man släppa ut båtarna från den övre slussen samtidigt som man tar in nya i den nedre. Men i verkligheten har man för det första aldrig så bråttom på en turistkanal och för det andra är det oftast en ensam slussvakt som helst gör en sak i taget. Panamakanalen däremot kör på mitt effektiva sätt. Där har man dessutom en upp- och en ner-fil och det vatten som tappas ur från ner-filen används för att göra upp-filen ännu snabbare.
Jag har börjat fundera på hur jag skulle kunna få in den öppningsbara järnvägsbron i cykeln. Tanken är att var fjärde båt ska kräva öppning, så jag kommer nog att räkna upp en variabel så att jag vet vilket varv jag är på (det var värst vad lustifikationerna hoppar fram idag).
Låter mer och mer som om du ska satsa på att låna Dacta-interfacet...
Citat från: AndersI skrivet 21 augusti 2017 kl. 15:02
Låter mer och mer som om du ska satsa på att låna Dacta-interfacet...
Ja sex (motorer) är ju roligare än fyra, men jag har (tills vidare) hellre en snabb och effektiv GBC än en som visserligen är verklighetstrogen men strular. En annan, inte lika elegant, lösning på tillbakarinningsproblemet är att sälla panel
30413 i bakkanten på "vattnet". Eller göra en riktigt ful lösning med raka slussportar :P
Citat från: AndersI skrivet 21 augusti 2017 kl. 08:59
Kräver förstås en dator på plats...
Jaså det också? I så fall nej tack.
Det råkade visst bli en järnvägsbro också!
(http://www.dalslandskanal.se/files/2011/11/H%C3%A5verud-3.jpg)
Detta kan bli galet bra.
Vad kommer järnvägsbron att fylla för funktion?
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 augusti 2017 kl. 21:12
Detta kan bli galet bra.
Vad kommer järnvägsbron att fylla för funktion?
Tack!
Det finns många funktioner, men tyvärr ingen vettig:
- Krångligare mekanik
- Dito programmering
- En löjligt ranglig sak som definitivt kommer vara till besvär på utställningar
Eller möjligen för att den finns där i original...
Citat från: andreaseldh skrivet 21 augusti 2017 kl. 20:58
Det råkade visst bli en järnvägsbro också!
Den blev snygg! Bör absolut vara med, om den inte ställer till det för funktionen.
Med Legospår på bron så kan GBC och tåglandskap byggas ihop :D
Citat från: Nextuz skrivet 22 augusti 2017 kl. 09:49
Med Legospår på bron så kan GBC och tåglandskap byggas ihop :D
Nu har jag råkat bygga en smalspårig bro, men jag har en tidigare MOC (http://www.swebrick.se/index.php?topic=7213.0) som borde vara lätt att bygga om till rälsbuss :D :D
Det blir bra, det.
Citat från: andreaseldh skrivet 22 augusti 2017 kl. 10:54
Citat från: Nextuz skrivet 22 augusti 2017 kl. 09:49
Med Legospår på bron så kan GBC och tåglandskap byggas ihop :D
Nu har jag råkat bygga en smalspårig bro, men jag har en tidigare MOC (http://www.swebrick.se/index.php?topic=7213.0) som borde vara lätt att bygga om till rälsbuss :D :D
... som fraktar bollar?
Citat från: andreaseldh skrivet 22 augusti 2017 kl. 10:54
Citat från: Nextuz skrivet 22 augusti 2017 kl. 09:49
Med Legospår på bron så kan GBC och tåglandskap byggas ihop :D
Nu har jag råkat bygga en smalspårig bro, men jag har en tidigare MOC (http://www.swebrick.se/index.php?topic=7213.0) som borde vara lätt att bygga om till rälsbuss :D :D
Strålande :D
Idag byggde jag en spärr för att bron ska stanna korrekt i sina båda ändlägen. Ja bilderna är elektroniska, för trots att jag nu faktiskt både äger och har lärt mig hantera en bra kamera så valde jag att kopiera min plastbyggda provmodell hellre än att fotografera den. Jag får väl skylla på den inte har lika snygga färger och använder
32184 istället för
32249?
Upptäckte en intressant detalj på järnvägsbron! Rälsen från höger i bild hänger i luften ovanför motvikten och vilar på klaffens rotationsaxel. Så måste det vara, för om man la rälsen direkt på motvikten så skulle risken finnas att ett tåget trycker ner motvikten och faller ner i utrymmet emellan. Om jag tar med denna detalj på min egen bro, så skulle jag kunna använda riktig räls istället för tile. Enda nackdelen blir då att min vänstra bropelare skulle bli helt utan räls och dom båda rälsstumpar som sticker ut ovanför den öppna klaffen skulle bli tre knoppar långa istället för som nu bara en. Vad tycker ni, ska jag ge det ett försök?
Bildlänk till min nuvarande bro (http://www.swebrick.se/index.php?topic=11841.msg232984#msg232984)
Citat från: andreaseldh skrivet 23 augusti 2017 kl. 00:37
Vad tycker ni, ska jag ge det ett försök?
Som om jag skulle kunna låta bli att pröva i alla fall?
Måste tyvärr meddela att det inte går. Här har jag en knopps lucka mellan den fasta rälsen och klaffen när den ligger nere, men det krockar när man lyfter. Och jag vill inte göra luckan större.
På ett vis känns det skönt, för nu slipper jag bygga rälsbussen.
Citat från: andreaseldh skrivet 23 augusti 2017 kl. 02:23
Citat från: andreaseldh skrivet 23 augusti 2017 kl. 00:37
Vad tycker ni, ska jag ge det ett försök?
Som om jag skulle kunna låta bli att pröva i alla fall?
Måste tyvärr meddela att det inte går. Här har jag en knopps lucka mellan den fasta rälsen och klaffen när den ligger nere, men det krockar när man lyfter. Och jag vill inte göra luckan större.
På ett vis känns det skönt, för nu slipper jag bygga rälsbussen.
Om du flyttar bak axeln 1-2 studs under den fasta rälsen så borde problemet lösas eller?
// Kåkan
Citat från: crowwlime_ skrivet 23 augusti 2017 kl. 09:17
Om du flyttar bak axeln 1-2 studs under den fasta rälsen så borde problemet lösas eller?
Ja minsann! Precis vid smärtgränsen för för långt överhäng så fungerar det. Det fungerar även med en stud mindre överhäng, men då blir marginalen vid denna passage noll och intet. Får se vilket överhäng jag väljer när jag gör ett provbygge i plast.
Jag vill inte köra någon rälsbuss över en skarv på en stud, men jag skulle kunna bygga en som bara står och ser snygg ut!
Borde väl gå om man kör en halv bricks mellanrum? :)
Citat från: andreaseldh skrivet 23 augusti 2017 kl. 13:09
Ja minsann! Precis vid smärtgränsen för för långt överhäng så fungerar det. Det fungerar även med en stud mindre överhäng, men då blir marginalen vid denna passage noll och intet. Får se vilket överhäng jag väljer när jag gör ett provbygge i plast.
Jag vill inte köra någon rälsbuss över en skarv på en stud, men jag skulle kunna bygga en som bara står och ser snygg ut!
Om du bygger upp så att axeln är ovanför hävarmen så kan du bygga helt utan glapp mellan rälsarna. Dock kkanske du känner att det blir för mycket bitar runt rälsen då, eller har du tänkt att bygga in med väggar?
//Kråkan
MEN, då borde ju problemet flyttas till andra sidan där klaffen går ner... Eller?
Ja och dessutom måste jag sätta kugghjulen som höjer klaffen på utsidan och det blir inte lika snyggt.
Rälsbussen måste vara ganska kort för att få rum, eller så den följa med klaffen upp :D
Med riktig räls och korrekt överhäng utan räls på motvikten måste bropelaren placeras löjligt långt bort från kanalen, så i kväll gjorde jag denna version med tiles och räls på motvikten. Men än har jag inte prövat kombinationen korrekt överhäng och tiles...
Två andra typer av spår, som bygger mindre höjd och kan anpassas fritt i längd!
Med hjälp av den övre spårbädden från förra inlägget, och hose rigid, har jag nu kunnat bygga en helt korrekt bro och en riktigt lång rälsbuss!
Varför hose och inte bars?
Hose finns i längder upp till 20L (kanske även längre, men det är den längsta jag använder).
Första provprogrammet! Jag låter motorerna i musikmaskinen representera slussmaskineriet, från vänster:
- Öppna och stänga nedersta (och översta) slussporten
- Höja vattnet i första kammaren (och sänka i andra)
- Öppna och stänga mittersta slussporten
- Höja järnvägsbron
Hela sekvensen fungerar så här:
- Öppna nedersta slussporten för att släppa in bollarna från inkorgen till första kammaren
- Denna gång har vi några båtar med höga master, så samtidigt som vi stänger porten börjar vi höja bron
- Höj vattennivån i första kammaren
- Nu är bron fullt uppe, så vi kan öppna mittersta porten och släppa bollarna vidare till andra kammaren
- Stäng mittersta porten
- Höj andra kammaren (samtidigt sänker vi nivån i den första tomma kammaren)
- Öppna översta porten, släpp ut bollarna till nästa modul (samtidigt öppnar vi nedersta porten och släpper vi in nästa omgång bollar till första kammaren)
- Stäng översta porten
- Nu har de högmastade båtarna passerat, så samtidigt som vi höjer vattnet i första kammaren börjar vi sänka bron
- O.s.v. från punkt 4, men nu med sänkt bro några varv
Bortsett från järnvägsbrons rörelser, så är alltså punkterna 7, 8 och 9 kopior av punkterna 1, 2 och 3. Varje varv i sekvensen tar 16 sekunder och slussar alltså genom 16 bollar, åtminstone i idealfallet. Bron höjs i början av det första varvet och sänks i början av det andra och ligger kvar nere under varv tre och fyra, sedan börjar sekvensen om från ett. Filmen visar de första tre varven i sekvensen.
Det var visst inte så svårt som jag trodde att få till taket, får se om jag bygger ett liknande på tornet?
Takarbetet fortsätter. I år har ju även plate 2x6 kommit i Cool Yellow (eller Bright Light Yellow på BL), men eftersom jag kör standardinställning på LDD så får jag illustrera dessa med orange istället.
Sista byggnaden är den lilla vaktstugan. Jag
skulle kunna använda orange
24246 som takpannor, men nån måtta får det va!
Det blev "vita knutar med lite stuga nånstans". Tog bort knutarna och snyggade till takfästet. Vilken version tycker ni bäst om ?
Citat från: andreaseldh skrivet 26 september 2017 kl. 22:19
Vilken version tycker ni bäst om ?
Tycker att variant 2 är den som är mest hus/stug-aktig. Den första får mig mer att tänka på en liten lekstuga.. ;D
Du kanske kan få rätt effekt med vita 'stuprör' i hörnen (om det går att få dit dem kloss mot hörnet) -
75c04?
Kanske kan va nåt! Det snabbaste jag kunde komma på just nu var dessa två varianter.
Om du bygger på Technic plate med hål i skulle du väl kunna sätta 1x1 round på undersidan och ha ett normalt hörn? Har inte bitar i närheten för att prova, och tror inte LDD på jobbdatorn är en god idé...
Citat från: AndersI skrivet 27 september 2017 kl. 15:20
tror inte LDD på jobbdatorn är en god idé...
LDD hjälper mig hålla mig fokuserad under skype/telefonmöten ;D
Citat från: Teabox skrivet 27 september 2017 kl. 15:47
LDD hjälper mig hålla mig fokuserad under skype/telefonmöten ;D
Du kanske inte har en världsomspännande koncern över dig? Det börjar bli problem att få installera alla vettiga hjälpprogram jag behöver för mitt jobb, betydligt svårare med program jag bara 'behöver'...
Citat från: AndersI skrivet 27 september 2017 kl. 16:34
Citat från: Teabox skrivet 27 september 2017 kl. 15:47
LDD hjälper mig hålla mig fokuserad under skype/telefonmöten ;D
Du kanske inte har en världsomspännande koncern över dig? Det börjar bli problem att få installera alla vettiga hjälpprogram jag behöver för mitt jobb, betydligt svårare med program jag bara 'behöver'...
Sant, glömde bort mina IT-admin privilegier.
Citat från: AndersI skrivet 27 september 2017 kl. 15:20
Om du bygger på Technic plate med hål i skulle du väl kunna sätta 1x1 round på undersidan och ha ett normalt hörn? Har inte bitar i närheten för att prova, och tror inte LDD på jobbdatorn är en god idé...
Nej det går tyvärr inte, eftersom hörnet hamnar mitt över hålets centrum. Men en bar är ju smalare än hålet, så det skulle eventuellt kunna gå att klämma fast den mellan hörnet och hålets kant. Detta måste jag i så fall pröva med riktiga bitar.
Tillägg:Och nu har jag provat med riktiga bitar och kommit fram till att en bar tyvärr är aningen för stor för att det ska gå. Någon som har bitarna får gärna prova om det går med någon typ av hose?
Lösningen visade sig vara löjligt enkel, en klämma och två paneler! Jag skulle t.o.m. kunna ha vanliga plate 1x1 istället för runda, så att klämman är det enda som sitter snett.
Med den lösningen på stuprör/vita knutar blev stugan så här:
Ser väl inte så dumt ut - fast jag skulle nog försöka få det övre fästet ännu högre upp. Och om man pusslar ihop 'basplattan' i två lager kan man nog få ner den nedre till marknivån (kanske kan vara grön då).
Citat från: AndersI skrivet 28 september 2017 kl. 10:12
Ser väl inte så dumt ut - fast jag skulle nog försöka få det övre fästet ännu högre upp. Och om man pusslar ihop 'basplattan' i två lager kan man nog få ner den nedre till marknivån (kanske kan vara grön då).
Mycket bra förslag!
Jag har även filat på ytterligare ett alternativ. En stuga byggd i Modulex 8x8, vilket motsvarar 5x5 Lego. Dörren får bli brun p.g.a. tillgängliga bitar på BrickLink just nu. Eventuellt blir taket svart av samma anledning.
Första bilderna på riktigt bygge! Saxlift-konstruktionen visade sig inte fungera, men eftersom den ändå krävde en styrränna så kunde jag bygga en löjligt enkel gungbräda.
(https://flic.kr/p/Dv5jhS)
PB170407 (https://flic.kr/p/Dv5jhS) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Samtidigt som
båtarna bollarna rinner in från vänster, befinner sig andra kammaren i sitt högsta läge och passar på att släppa ut förra slussningens bollar till utkastet. Vi ser även min måttstock för att kontrollera att höjderna blir de rätta. Vad som däremot tyvärr inte syns är att
vattnet lådorna har en vägg på sin vänstra sida för att bollarna inte ska kunna ramla in under. Därför behövs fördjupningen i gungbrädan.
(https://flic.kr/p/ZxGbAw)
PB170406 (https://flic.kr/p/ZxGbAw) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Och här har vi alltså tömt vattnet från andra kammaren för att sänka den och höja den första. Den mittersta slussporten öppnas och bollarna byter kammare.
Framför detta ska jag bygga en utskuren bergvägg med fönster, ungefär lika högt som det ljusa partiet på måttstocken, så att man ser bollarna rulla in och vattnet fyllas.
Tillbaka till elektroniskt bygge, denna gång slussportsmekaniken. Vita delar till vänster bär upp marknivån på andra sidan och kommer inte att synas. Den röd-vita stapeln är en måttstock. Jag
hoppas att bollarna inte ska ramla in i öppningarna kring kugghjulen.
Detta bygge lär ju bli riktigt snyggt (som dina andra GBC) om du lyckas få ihop allt.
Ser fram emot och se detta bygge live på någon utställning.
Borde det inte gå att bygga in kugghjulen så att bollarna inte kan komma in där, eller blir det bara klumpigt och förstör helheten?
/ByggareDan
Dags för lite nya bilder på det riktiga bygget! Jag hade räknat alldeles fel på höjden i sista slussen och akvedukten, så det fick bli att bygga akveduktens väggar två klossar högre med de färger jag råkade ha hemma. Vi ser också en av järnvägsbrons pelare
64449.
(https://flic.kr/p/21hiLRe)
PC180427 (https://flic.kr/p/21hiLRe) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Här ser vi en stilstudie av klippan under akvedukten.
(https://flic.kr/p/21xv44S)
PC180428 (https://flic.kr/p/21xv44S) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Och slutligen en bild ur bollarnas perspektiv. De olika modulerna fästs med trans-clear 2x2 round tile
4150.
(https://flic.kr/p/21hiLZF)
PC180429 (https://flic.kr/p/21hiLZF) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Nu är rälsbussen färdig!
(https://flic.kr/p/DH4unR)
P1100434 (https://flic.kr/p/DH4unR) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/DH4urD)
P1100436 (https://flic.kr/p/DH4urD) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Bron är 99 % färdig men marken där den ska stå har ungefär 99 % kvar, så den får stå på en kuliss tills vidare.
(https://flic.kr/p/FxfY8o)
P1220437 (https://flic.kr/p/FxfY8o) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/22Au5Jm)
P1220438 (https://flic.kr/p/22Au5Jm) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Rälsbussen är bedårande :D
Ligger sömnlös för att min tidigare vaktstuga var i fel skala.
... och att jag kan göra taket snyggare!
Ett förslag halvt på skämt i en annan tråd (http://www.swebrick.se/index.php?topic=12399.msg243159#msg243159) ledde till denna sjätte version!
Nu går det framåt igen! Dalsland Center är klar sånär som på några 1x2 plates som tillfälligtvis är medium lavender.
(https://flic.kr/p/239z3Qu)
P2100445 (https://flic.kr/p/239z3Qu) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Baksidan som publiken sällan får se.
(https://flic.kr/p/22S69gc)
P2100446 (https://flic.kr/p/22S69gc) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Den lilla vaktstugan väntar på ännu fler bitar i rätt färg.
(https://flic.kr/p/239z3RG)
P2100447 (https://flic.kr/p/239z3RG) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Baksidan.
(https://flic.kr/p/239z3Sy)
P2100448 (https://flic.kr/p/239z3Sy) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Dalsland Center är väldigt stiligt!
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 10 februari 2018 kl. 21:33
Dalsland Center är väldigt stiligt!
Tack för de fina orden! Kan förresten avslöja planen att göra det ännu stiligare, illustrerat av denna dåliga Photoshoppning:
(https://flic.kr/p/G7BxfC)
P2110449-bearbetad (https://flic.kr/p/G7BxfC) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Nu börjar det bli nästan klart!
(https://flic.kr/p/EQFENP)
P2190453 (https://flic.kr/p/EQFENP) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Närstudie av klippan.
(https://flic.kr/p/EQFEMr)
P2190454 (https://flic.kr/p/EQFEMr) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Första och sista slussportarna är synkroniserade.
(https://flic.kr/p/EQFEKc)
P2190455 (https://flic.kr/p/EQFEKc) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/EQFEHi)
P2190456 (https://flic.kr/p/EQFEHi) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Har jag förstått din vippbräda korrekt om jag påstår att de i ena läget står högst upp, längst ner och i andra läget i jämnhöjd?
Det är en vanlig gungbräda, men bassängerna har olika medelhöjd. Typ som om du och Kalle Moraeus skulle gunga tillsammans: gungbrädan vickar lika mycket åt varje håll, men det är bara när du är längs ned och Kalle är högst upp som era huvuden är i jämnhöjd.
Nu har jag fått till mekaniken!
Riktigt, riktigt tjusig GBC (om än något långsam?) - den är snygg även som statisk modell!
Fast jag tycker förstås att den borde vara längre, och ha med bäcken, och vägbron, och ångbåtsbryggan, och ångbåten, och hela sjön, och kvarnen i andra änden...
;) :P
Citat från: AndersI skrivet 13 mars 2018 kl. 11:52
Riktigt, riktigt tjusig GBC (om än något långsam?) - den är snygg även som statisk modell!
Fast jag tycker förstås att den borde vara längre, och ha med bäcken, och vägbron, och ångbåtsbryggan, och ångbåten, och hela sjön, och kvarnen i andra änden...
;) :P
Tack! Ja jag tycker också att kvarnen på andra sidan bäcken är mycket snyggare, men nu är det tyvärr Dalsland Center som står närmast slussarna. Och beträffande farten kan jag lugna dig, var 16:e sekund släpper den ut bollar och jag har provkört den med 30 st i kammaren, så det finns gott om marginal för att följa standarden! På filmen har jag 14 bollar i varje påfyllningslåda, mest för att det blev så snygga pyramider.
Faktum är att när jag såg filmen så tyckte jag den var för snabb, men om jag skulle sänka farten så skulle det innebära sämre marginaler och det vågar jag verkligen inte.
Citat från: andreaseldh skrivet 13 mars 2018 kl. 12:57var 16:e sekund släpper den ut bollar och jag har provkört den med 30 st i kammaren
Det måste vara den stillsamma rörelsen som lurar hjärnan, man tänker inte på att det kan vara många bollar på en gång.
Fint resultat. Kanske dags för mig att också konstruera en GBC. Annars är mina byggen så tysta.
Nu är allting färdigt och jag bort WIP-markeringen, samtidigt som jag upptäcker att alla bilder som jag har länkat från Dalslands kanals hemsida har slutat att fungera. Men i gengäld har jag hela 20 egna dagsfärska bilder och en ny film!
Stort tack till shiftaltcmd för de fina tryckta bitarna! (https://flic.kr/p/25G7TKh)
P4020483 (https://flic.kr/p/25G7TKh) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Översiktsbild (https://flic.kr/p/G6NRFD)
P4020493 (https://flic.kr/p/G6NRFD) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Några närbilder (https://flic.kr/p/G6NR2x)
P4020484 (https://flic.kr/p/G6NR2x) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/G6NS2i)
P4020485 (https://flic.kr/p/G6NS2i) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/25G7Tph)
P4020494 (https://flic.kr/p/25G7Tph) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Stugan har fått orange tak (https://flic.kr/p/25G7Tku)
P4020496 (https://flic.kr/p/25G7Tku) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/G6NRtK)
P4020497 (https://flic.kr/p/G6NRtK) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Rälsbussen är redo att köra (https://flic.kr/p/G6NRzg)
P4020495 (https://flic.kr/p/G6NRzg) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Stilstudier av bromekaniken (https://flic.kr/p/25G7TCy)
P4020486 (https://flic.kr/p/25G7TCy) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/G6NRSF)
P4020488 (https://flic.kr/p/G6NRSF) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/25G7Tvu)
P4020489 (https://flic.kr/p/25G7Tvu) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Klippan under akvedukten (https://flic.kr/p/G6NRMa)
P4020491 (https://flic.kr/p/G6NRMa) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Båtarnas perspektiv (https://flic.kr/p/25G7SXA)
P4020505 (https://flic.kr/p/25G7SXA) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
(https://flic.kr/p/25G7STs)
P4020508 (https://flic.kr/p/25G7STs) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Trots att publiken aldrig får se, har jag byggt korrekta fönster på baksidan (https://flic.kr/p/25G7Tdf)
P4020499 (https://flic.kr/p/25G7Tdf) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Och en snygg klippa (https://flic.kr/p/G6NRmv)
P4020500 (https://flic.kr/p/G6NRmv) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
I övrigt är baksidan regnbågsbyggd (https://flic.kr/p/G6NRfi)
P4020502 (https://flic.kr/p/G6NRfi) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Brun ratt för att handköra de yttre slussportarna. Vi ser även två reservkugghjul. (https://flic.kr/p/25G7T8A)
P4020501 (https://flic.kr/p/25G7T8A) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Beige ratt för mittersta slussporten, röd för vattnet (https://flic.kr/p/25G7T2y)
P4020503 (https://flic.kr/p/25G7T2y) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Och slutligen en vit ratt för bron (https://flic.kr/p/G6NR7H)
P4020504 (https://flic.kr/p/G6NR7H) by Andreas Eldh (https://www.flickr.com/photos/140626380@N04/), on Flickr
Och här är filmen, Filmen, FILMEN!
Snyggt!!
Grymt! Gillar när du bygger GBC med både teknik och design.
Citat från: dalle skrivet 03 april 2018 kl. 08:37
Grymt! Gillar när du bygger GBC med både teknik och design.
Det är bara att hålla med!
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 03 april 2018 kl. 08:39
Citat från: dalle skrivet 03 april 2018 kl. 08:37
Grymt! Gillar när du bygger GBC med både teknik och design.
Det är bara att hålla med!
En till!
Fast jag trodde bron skulle vara synkad med övre slussen, nu vet man ju inte riktigt varför den ska öppnas...
Citat från: Emma skrivet 03 april 2018 kl. 07:59
Snyggt!!
Citat från: AndersI skrivet 03 april 2018 kl. 11:21
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 03 april 2018 kl. 08:39
Citat från: dalle skrivet 03 april 2018 kl. 08:37
Grymt! Gillar när du bygger GBC med både teknik och design.
Det är bara att hålla med!
En till!
Fast jag trodde bron skulle vara synkad med övre slussen, nu vet man ju inte riktigt varför den ska öppnas...
Tack, tack, tack och tack!
Bron är synkad så här:
När en "båt med hög mast" kommer till
nedre slussen, börjar bron öppna så att den är
fullt öppen när det är dags för "båten" att köra in i den
övre slussen. Bron
slutar alltså röra sig i samma stund som den mittersta slussporten
börjar öppna. När sedan "båten" har passerat och den övre slussporten
har stängt, kan man
börja sänka bron. Vad som ytterligare kan förvirra är det faktum att min bro öppnar långsammare än vattnet fylls i slussbassängerna, i verkligheten är det ju förstås vattnet långsammast. Kanske är det lättare att förstå synkningen om man ser på förra filmen (http://www.swebrick.se/index.php?topic=11841.msg246165#msg246165). I båda filmerna finns en "båt med hög mast" med i den första omgången bollar som slussas. Enligt programmeringen följer en sådan "båt" alltid med i var fjärde slussning, i båda filmerna tar dock bollarna slut strax före.
Citat från: andreaseldh skrivet 03 april 2018 kl. 14:27När en "båt med hög mast" kommer till nedre slussen, börjar bron öppna [...]
OK, då hänger jag med i tankebanan. Det vore kul att detektera en speciellt färgad boll och låta den vara "båt med hög mast", men det är nog komplicerat i överkant...
Citat från: AndersI skrivet 03 april 2018 kl. 14:51
Det vore kul att detektera en speciellt färgad boll och låta den vara "båt med hög mast", men det är nog komplicerat i överkant...
Intressant tanke, det finns ju violetta Friends-bollar. I normalfallet (dvs om modulen före levererar mycket exakt en boll per sekund) kör den 16 bollar per slussning. En hög mast var fjärde slussning motsvarar alltså var 64:e boll. Att blanda in violetta bollar i flödet med en andel mellan 1/50 och 1/100 kan vara lagom i så fall. Tyvärr är väl Mindstorms färgdetektor så närsynt att man måste låta bollarna passera en i taget för att det ska fungera, det kanske någon annan med erfarenhet av detektorn kan svara på?
Citat från: andreaseldh skrivet 04 april 2018 kl. 16:58
Citat från: AndersI skrivet 03 april 2018 kl. 14:51
Det vore kul att detektera en speciellt färgad boll och låta den vara "båt med hög mast", men det är nog komplicerat i överkant...
Intressant tanke, det finns ju violetta Friends-bollar. I normalfallet (dvs om modulen före levererar mycket exakt en boll per sekund) kör den 16 bollar per slussning. En hög mast var fjärde slussning motsvarar alltså var 64:e boll. Att blanda in violetta bollar i flödet med en andel mellan 1/50 och 1/100 kan vara lagom i så fall. Tyvärr är väl Mindstorms färgdetektor så närsynt att man måste låta bollarna passera en i taget för att det ska fungera, det kanske någon annan med erfarenhet av detektorn kan svara på?
Man skulle kunna bygga en båt på hjul som får rulla med emellanåt... Och något som stoppar den innan den trasslar in sig i nästa GBC-modul.
Älskar när det finns en tanke bakom GBC-modulen och den får ett "skal" som förhöjer den ytterligare. Bra jobbat!
Citat från: Peter S skrivet 04 april 2018 kl. 17:55
Man skulle kunna bygga en båt på hjul som får rulla med emellanåt... Och något som stoppar den innan den trasslar in sig i nästa GBC-modul.
Älskar när det finns en tanke bakom GBC-modulen och den får ett "skal" som förhöjer den ytterligare. Bra jobbat!
Varmt tack!
Jag tar med Håverud till byStfn på söndag, så om någon känner sig hugad att bygga en båt (max 4x10 studs) och ta med och prova så är ni välkomna!