Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Tunnan

Citat från: lingonmirakel skrivet 21 mars 2024 kl. 08:13Jag har nyligen införskaffat min första större samling Lego och har sorterat i stort sett dagligen i 7-8 veckor. Nu börjar jag se ljuset i tunneln. Även om det har varit mestadels kul så ser jag fram emot att bli klar och kunna nyttja mitt välsorterade Lego!

Valet av förvaring föll på Stanleys 9- och 30-facksboxar p.g.a. priset (vill lägga så mycket som möjligt av mina slantar på klossar, inte förvaring :-) https://www.amazon.se/dp/B008DHZXRC Än så länge har jag 8 st, räknar med att behöva dubbla det under 2024.

Har också kompletterat med SmartStore-lådor från Clas Ohlson för större delar. https://www.clasohlson.com/se/SmartStore-Home-forvaringslada-med-lock/p/34-1552-12

stanley-9.jpgstanley-30.jpg
Gillar fackboxarna oxå, är nog uppe i 30+ stycken ihop med Bauhaus lådsystem. Men finns ju inget stop, ju fler man skaffar ju mer behöver man 🫣

lingonmirakel

#886
Citat från: Tunnan skrivet 21 mars 2024 kl. 08:20Gillar fackboxarna oxå, är nog uppe i 30+ stycken ihop med Bauhaus lådsystem. Men finns ju inget stop, ju fler man skaffar ju mer behöver man 🫣
Haha ja, har också märkt att det verkar finnas ett aldrig sinande behov av fler fack när man väl har börjat ;D

MrUzagi

Citat från: lingonmirakel skrivet 21 mars 2024 kl. 08:13Jag har nyligen införskaffat min första större samling Lego och har sorterat i stort sett dagligen i 7-8 veckor. Nu börjar jag se ljuset i tunneln. Även om det har varit mestadels kul så ser jag fram emot att bli klar och kunna nyttja mitt välsorterade Lego!

Valet av förvaring föll på Stanleys 9- och 30-facksboxar p.g.a. priset (vill lägga så mycket som möjligt av mina slantar på klossar, inte förvaring :-) https://www.amazon.se/dp/B008DHZXRC Än så länge har jag 8 st, räknar med att behöva dubbla det under 2024.

Har också kompletterat med SmartStore-lådor från Clas Ohlson för större delar. https://www.clasohlson.com/se/SmartStore-Home-forvaringslada-med-lock/p/34-1552-12


Av de tre olika sorteringsboxar jag testat är nog Stanley jag gillade mest. Men jag har bara en då jag ändå föredrar större lådor med fler fack. Men det är ju bara en personlig preferens. Däremot funderar jag på om jag kanske behöver testa en 9-lådors också.



andreas E

I den här filmen finns det ett snyggt förvaringsalternativ med IKEA produkter

MrUzagi

Citat från: andreas E skrivet 21 mars 2024 kl. 14:03I den här filmen finns det ett snyggt förvaringsalternativ med IKEA produkter


Jag har varit sugen på Alex länge. Men största motståndet har varit just det faktum att lådorna inte kommer ut hela vägen. Nu gör inte Bauhaushyllorna det heller, men där går lådorna relativt enkelt att dra ut. Bauhaushyllorna är istället lite rangliga och veka och de understa hyllorna har en tendens att kollapsa om man häller i för mycket Lego i lådorna. Åtminstone när man har hjulen i botten på dem.

Jag har sett Tiagos video om Alex, men den videon här gav mig lite blodad tand. Så jag ska nog ge det ett försök i alla fall.

Boathill

Citat från: Barbaroux skrivet 21 mars 2024 kl. 12:22Det finns ju även avdelare att köpa till Stanleys sortimentslådor. Har för mig att jag beställt från Proffsmagasinet.

Tror det var nedanstående men det är nog säkrast att kontrollmäta innan beställning.

https://www.proffsmagasinet.se/arbetsplats/forvaring-lager-och-miljo/verktygsvaskor/inlagg-till-forvaringsvaskor/stanley-1-97-524-avdelare-10-pack-5-x-3-cm-2900081
https://www.proffsmagasinet.se/arbetsplats/forvaring-lager-och-miljo/verktygsvaskor/inlagg-till-forvaringsvaskor/stanley-1-97-525-avdelare-10-pack-5-x-105-cm-2900082

Oh najs, de har jag letat efter! Skurit till egna från andra fabrikat men har slut på de nu och rätt mycket onödigt jobb när det finns färdiga! :)

Magnusengstrom

Citat från: MrUzagi skrivet 21 mars 2024 kl. 14:36Jag har varit sugen på Alex länge. Men största motståndet har varit just det faktum att lådorna inte kommer ut hela vägen. Nu gör inte Bauhaushyllorna det heller, men där går lådorna relativt enkelt att dra ut. Bauhaushyllorna är istället lite rangliga och veka och de understa hyllorna har en tendens att kollapsa om man häller i för mycket Lego i lådorna. Åtminstone när man har hjulen i botten på dem.

Jag har sett Tiagos video om Alex, men den videon här gav mig lite blodad tand. Så jag ska nog ge det ett försök i alla fall.

Titta på Ikeas köksstommar. Och lådor maximera. Lite dyrare än Alex. Men lådorna kommer ända ut. Men den måste förankras i väggen.

Annars skulle man kunna byta lådskenor till sånna som åker längre ut.

MrUzagi

Citat från: Magnusengstrom skrivet 22 mars 2024 kl. 05:10Titta på Ikeas köksstommar. Och lådor maximera. Lite dyrare än Alex. Men lådorna kommer ända ut. Men den måste förankras i väggen.

Annars skulle man kunna byta lådskenor till sånna som åker längre ut.

Vore pengar inget argument så är det inte så svårt att hitta alternativ. Men IKEAs maximera, utan stommar, kostar per låda ungefär som en halv Alex. Men jag har kikat på dem också.  :)

Magnusengstrom

Citat från: MrUzagi skrivet 22 mars 2024 kl. 09:46Vore pengar inget argument så är det inte så svårt att hitta alternativ. Men IKEAs maximera, utan stommar, kostar per låda ungefär som en halv Alex. Men jag har kikat på dem också.  :)

Alex och så byter man lådskenor till helutdrag. Kostar från ett par hundra kr på närmaste bygghandel.

Corpset

Citat från: Magnusengstrom skrivet 22 mars 2024 kl. 13:19Alex och så byter man lådskenor till helutdrag. Kostar från ett par hundra kr på närmaste bygghandel.
Jag har svårt att hitta vettiga helutdrag som passar Alex, har du något att rekommendera?

ColA

Fler sortimentslådor för att använda vid sortering, har haft 8 såna länge men dom räcker aldrig till vid sortering så idag fick jag hem 12st till 😊 

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.