Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] American style truck

Startat av pehter aka ibbe, 29 mars 2015 kl. 11:17

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Jag är förtjust i Model Team och gillar den stilen, tyvärr finns det inte några motsvarande modeller idag. Denna är i samma storlek som dom 12 studs breda som tex .

Lastbilen är tänkt att vara som en typisk amerikansk dragbil som ställs ut på olika utställningar. Dvs stora pipor till avgasrör, kofångare som slickar marken och en färgsättning som syns. Först funderade jag att ha kromade detaljer men det skulle bli lite dyrt, efter att testat med några olika alternativ så fastnade jag för svart.
Hytten är fullt inredd med sovutrymme och tv.
Styrning sker med reservjhulet. Enda andra saken som är funktionell är draget, finns en svag ide att ta fram en matchande trailer.

Hela lastbilen byggdes först i datorn, när jag väntade på dom delar som jag inte hade hemma så passade jag på att sätta ihop en instruktion. Om det är någon som vill bygga en likadan och vill ha en bitlista säg till.
Edit:
Lagt upp en bitlista, laddas in i Brickstock.

Edit2:
Har även lagt upp den på Lego Ideas, om du gillar vad du ser ge mig gärna support.
https://ideas.lego.com/projects/99137

Lite bilder:

American style truck by pehter aka ibbe, on Flickr


American style truck by pehter aka ibbe, on Flickr


American style truck by pehter aka ibbe, on Flickr


American style truck by pehter aka ibbe, on Flickr


American style truck by pehter aka ibbe, on Flickr


American style truck by pehter aka ibbe, on Flickr


American style truck by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Illuwatar

Riktigt snygg och brutal. Gillar att du använt så mycket svart, skippat kromet och kombinerat med grönt. Om bitarna hade funnits så hade det varit coolt att göra denna i olive green...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

janimakaj

Svart o grönt går verkligen hand i hand! Riktigt snyggt!! Kul med lite american style! :D
Unless you try, you will not know if it works! ;)

o0ger

Den är riktigt snygg! Och bra fotat också. Först trodde jag att alla bilder var renderade, men det är bara den översta som är renderad va? :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MartinAberg

Grymt snygg!
Håller med de andra om att svart och grönt ter sig geymt ihop!

Ashman

Gud vad snygg! Allt är snyggt, men jag måste säga att din färgsättning är brutal. Jag går själv i tankar att bygga nåt liknande, men fastnar på att jag inte har bitar och inte kan nåt digitalt... Plus att jag inte riktigt vet hur jag ska få till chassit.

Jag skulle gärna ta bitlista.

swestar

#6
J-a va bra klossat. Många fina detaljlösningar och bra färgval. Och som sagt bra fotat. Tar också gärna en bitlista.
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

pehter aka ibbe

Tackar. Velade länge ang färgvalet men det är en av fördelarna med att bygga i datorn, kostar inget att testa runt. Denna kombination fick uppmuntrade ord från frugan så jag fortsatte. Tycker själv att dom svarta fälgarna ger mest skillnad, skulle inte ge samma intryck med någon annan färg.

Citat från: o0ger skrivet 29 mars 2015 kl. 14:59
Den är riktigt snygg! Och bra fotat också. Först trodde jag att alla bilder var renderade, men det är bara den översta som är renderad va? :)
Japp, resten är ren plast  ;D

Citat från: Ashman skrivet 29 mars 2015 kl. 15:26
Gud vad snygg! Allt är snyggt, men jag måste säga att din färgsättning är brutal. Jag går själv i tankar att bygga nåt liknande, men fastnar på att jag inte har bitar och inte kan nåt digitalt... Plus att jag inte riktigt vet hur jag ska få till chassit.

Jag skulle gärna ta bitlista.
Iom att jag inte lagt in några speciella funktioner så är chassit väldigt simpelt, dubbla technic bricks med plates mellan. Av en händelse är det också väldigt likt hur en lastbil är uppbyggd.
Uppdaterat första posten med en bitlista.

Jag har skickat in den till Ideas men det verkar dröja några dagar innan det har modererats.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Skafte

FET!

Den kommer till Visby, va?  :)

Illuwatar

Riktigt schysst att lägga upp instruktioner till denna. :) Blir lättare att göra en egen variant...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

pehter aka ibbe

Citat från: Skafte skrivet 29 mars 2015 kl. 21:30
FET!

Den kommer till Visby, va?  :)

Om inget kommer ivägen så är både jag och den (+ lite annat) anmälda.

Citat från: Illuwatar skrivet 30 mars 2015 kl. 09:01
Riktigt schysst att lägga upp instruktioner till denna. :) Blir lättare att göra en egen variant...

Med eller utan kanontorn?  ;D

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Illuwatar

PA-edition i alla fall - får se hur resultatet kommer bli. Kör mycket improvisation i mina byggen. Vore coolt att göra ett släp till denna med en fet stridsvagn på...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Odidoma

Riktigt läcker och en PA-edition signerad Illuwatar låter fantastiskt! Är den helt stud fri?

Illuwatar

Det är nog ganska många studs på den där, men ytterst få som syns... ::) :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Sockerbit


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.