Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Majkel

Med skräckblandad förtjusning betalade jag just för 12804 nya bitar. 1600 är "plockgodis" till kommande moc´s, de övriga är instängda i kartonger med Billundluft och kan om man så väljer bli "tower bridge", "grand emporium", "town hall" och "haunted house". Tjohooo!!!

mordatre

Låter som en trevlig liten order. Säkert jättebillig också.  8)
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Risgrynsgrot

LEGO City 3365 Space Moon Buggy
LEGO City 3367: Space Shuttle
LEGO City 7286: Prisoner Transport
LEGO City 60021: Cargo Heliplane
LEGO Alien Conquest 7051 - Tripod Invader
LEGO Super Heroes 6868: Hulk's Helicarrier Breakout
LEGO Super Heroes 76007: Iron Man Malibu Mansion Attack
LEGO Super Heroes 76006: Iron Man Extremis Sea Port Battle
LEGO Monster Fighters 9461: The Swamp Creature
LEGO Monster Fighters 9463: The Werewolf

Allt som allt var det väl ca 1800 kr.  ;D

bj-brick

Sommaren tär hårt på Legokontot... Var i Lego-store i Köpenhamn och köpte en stor mugg PAB och Grand Emporium för 1299 danska! Kändes som ett fynd. Sen har det blivit lite vanliga set som komplement. Men har också köpt mitt första Star Wars, en Republic Frigate för ca 780 kr på Toys R Us. Riktigt kul att bygga faktiskt.

BeardedNerd

Har gjort sju Bricklink-beställningar idag och igår. När allt det här börjar drösa in (bara europeiska affärer så det borde gå rätt snabbt) så kan jag börja bygga :D

andorz

Jag skulle vilja ha lite feedback här från någon insatt. Eftersom jag är så pass ny i hobbyn har jag inte superkoll på prissättningar och dylikt. Dags att lära sig!

Köpte en Mill Village Raid på en butiksrea för 639 kr (nedsatt från 799). Pricerunner etc säger att den kostar ~1300. Bricklink säger en hel del lägre än det. Var det en bra deal? Ska jag skita i vad pricerunner/de svenska nätbutikerna tar för pris?
Frilansande grafiker - http://www.haftig.se

malmen

902 nya bitar beställda på BL. Egentligen behövde jag bara 12st för att justera den lilla missen jag gjorde med Tie Hangaren :P

@Andorz: Snittpriset på nya de senaste 6 månaderna på BL är ju 543.65 och det som ligger ute nu är 756.00, så 639 är ju inte allt för dyrt enligt min åsikt. Man får ha i åtanke att många butiker på BL finns i USA och där är alla priser lägre :)

andorz

#3802
Citat från: malmen skrivet 06 augusti 2013 kl. 22:26Man får ha i åtanke att många butiker på BL finns i USA och där är alla priser lägre :)

Mjo precis. Priserna som står i priceguide där är utan frakt va? Jag har aldrig köpt lego från utlandet. Brukar det tillkomma tullavgifter?
Frilansande grafiker - http://www.haftig.se

mordatre

Citat från: andorz skrivet 06 augusti 2013 kl. 22:18
Jag skulle vilja ha lite feedback här från någon insatt. Eftersom jag är så pass ny i hobbyn har jag inte superkoll på prissättningar och dylikt. Dags att lära sig!

Köpte en Mill Village Raid på en butiksrea för 639 kr (nedsatt från 799). Pricerunner etc säger att den kostar ~1300. Bricklink säger en hel del lägre än det. Var det en bra deal? Ska jag skita i vad pricerunner/de svenska nätbutikerna tar för pris?

Det svenska rekommenderade butikspriset då setet producerades var 799:- i Sverige. Att prisjakt/Pricerunner säger ett mycket högre pris är för att setet är ur produktion, är ett fint och populärt set och att de enda som har den i lager vet om att folk är villiga att betala mycket för det och försöker därför tjäna en hacka genom att höja priset på det.  Tror knappast du kommer undan billigare genom att beställa det från utlandet med frakt och eventuell tull så du borde vara nöjd med det priset du gett.  jag tycker det desutom är värt någon slant extra att få köpa set direkt ur en fysisk butik om det är ett set jag verkligen vill ha.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

malmen

Citat från: andorz skrivet 06 augusti 2013 kl. 22:33Jag har aldrig köpt lego från utlandet. Brukar det tillkomma tullavgifter?
Är värdet under 1300kr tillkommer ingen tull, bara eventuell moms.
Beställer man t.ex från USA så bör man ha med i beräkningen att det blir några extra avgifter, även om jag skulle vilja säga att det är sällan. Jag har beställt många prylar från USA, inte bara LEGO, och jag har bara betalat tull och moms 2 gånger.
Inom Europa tillkommer inga extra avgifter mer än frakten.

AndersI

Citat från: malmen skrivet 07 augusti 2013 kl. 07:12
Inom Europa tillkommer inga extra avgifter mer än frakten.

Det är väl inte riktigt sant - inom EU förekommer inga tullar, men kom i håg att t.ex. Norge inte är medlem i EU. Du kan alltså åka på tull vid köp från Norge.

malmen

Citat från: AndersI skrivet 07 augusti 2013 kl. 08:50
Citat från: malmen skrivet 07 augusti 2013 kl. 07:12
Inom Europa tillkommer inga extra avgifter mer än frakten.

Det är väl inte riktigt sant - inom EU förekommer inga tullar, men kom i håg att t.ex. Norge inte är medlem i EU. Du kan alltså åka på tull vid köp från Norge.
Oj, sorry! Det var EU jag tänkte skriva  :o

lindyhep

Handlar du från utanför EU kan du åka på tull oavsett belopp. Ibland anges 200 som en sån där gräns man kan klara sig från tull men det beror nog bara på hur noga transportföretaget (som tullen lagt ut kontrollen på) är.

malmen

Jag läste på Tullverkets hemsida för att få reda på beloppet, jag har tidigare hört allt från 500 till 1500.

CitatMåste jag alltid betala tull?
Om varornas totala värde är högst 1 300 kronor exklusive frakt blir behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Värdet ska framgå av de handlingar som finns tillgängliga för Posten eller för det företag som förtullar varan. Befrielsen gäller inte för  tobaksvaror, parfym eller luktvatten.
Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu/fragorochsvarominternethandelfranettlandutanforeu.4.3cf19d0112524cb00188000776.html

lindyhep

#3809
Ah, men sorry!!
Jag tänkte på momsen. Den kan ju bli pålagd oavsett och då tillkommer deras administrativa avgift också.

Fast det här känns ganska OT så det här borde nog brytas ur diskussionen till nåt lämpligare ställe.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.