Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tips om prisvärt LEGO (inga auktioner)

Startat av shiftaltcmd, 04 mars 2009 kl. 18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

pazappa

Låter ju som ett skämt, lockvaran på katalogen gömd bakom disk och tas fram om man köper annat. Vad är det här, förbudstiden? Gudfadersmusik i bakgrunden och kodordet "cykelaffären".

o0ger

Citat från: pacc skrivet 08 december 2014 kl. 10:48
Gnäll, en hel del lyckades ju fixa starwars-cantinan på lekmer och T'rU drog ju 25% på redan rabatterade saker.

Men är det inte 25 meter kö och du ensam går fram och snällt frågar affärsägaren om du får dubbla rabatter så kan du ju gissa svaret,
Lekia gillade inte det på 3 för 2 black friday och gruvan/x-wing och nu cykelaffären på leklust vet jag har varit gömda bakom disk och inte sålts om man inte köpt något annat också...

Gnäll? Vilken definition av ordet gnäll menar du? Menar du att jag inte har några fakta eller fog för mitt klagomål?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

tac-sat

Känns fel att man helt plötsligt räknar reapriset på legosoldater RPP om man tidigare har haft ett lägre pris för varorna.
Här varit samma problem med dom flesta resor sista tiden hos  bla Br o toyrus (felera webbbutiker o lokala affärer) att saldon har bli vitt nollade innan rean startar och när den är slut så finns varorna igen.

Manne

Citat från: o0ger skrivet 08 december 2014 kl. 09:02
Jag orkar inte titta på Lekmers (CDONs) reor längre. Knappt ens på Toys R Us eller BR heller.

Ni som har koll på konsumentlagen, är det verkligen tillåtet att göra så här? Höja priserna och sen säga att det 30% rabatt?

Några exempel (Jag bara sorterade på högst rabatt och tog några av de första som dök upp):

- Lavals stridsvagn. På Prisjakt ligger den runt 350kr. CDON säjer den för 249, MEN de hävdar att det är 50% rabatt på den. Alltså shit, vilket kap tänker alla. Visst, det är förvisso ett ganska bra pris, men den har ALDRIG kostat 500. Inte ens för två år sen när det var en ny produkt. Man ljuger alltså om det korrekta priset för att kunna påstå att man har 50% rea.

- Samma sak gäller LEGO Star Wars Homing Spider Droid. 349 kr på lekmer(CDON) efter 30% rabatt! Grymt. Eller? Kolla prisutvecklingen senaste året på prisjakt. Den har legat mellan 300-350kr hela året. 500kr hävdar lekmer(CDON) är rätt pris för den här produkten. Ljug.

- Sen tar vi LEGO Hero Factory, DRAGON BOLT. 199kr på lekmer (CDON) efter 33% rabatt! Wow. Vad prisvärt. Den ska jag köpa till mina barn Eller? Detta är en produkt från 2013. Den har legat ganska konstant på 200kr i snittpris på prisjakt det senaste året. Varit nere på 160 kr några gånger. Men nejdå, 250 kr kostar den vanligtvis tydligen. Den stoltserar också med en badge "Billigast på prisjakt!" No shit Sherlock!? Om du har 33% rabatt på en produkt så SKA den ju per definition vara billigast på prisjakt. Eller? (egentligen ska ju inte ens prisjakt se det rabatterade priset tycker jag)

Okej, jag vet, det är bara de stackars butikerna som försöker gå runt. De måste ju sälja sin produkter, annars får de som jobbar där ingen lön. Jag vet. Jag förstår det. Men detta är ohederligt tycker jag. Man ljuger för konsumenten för att det ska se ut som att man minsann är så väldigt genereös med rabatterna, fast egentligen har man samma priser som vanligt.

Håller helt med.. Tycker det är smått löjligt o skriva 50-70% rea när det ändå landar grymt nära normal priset i dom flesta fallen..  Ända vettiga jag lyckats med var black friday på lekia.. Då man fick den billigaste av tre..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

darthmortar

Citat från: pacc skrivet 08 december 2014 kl. 10:48
Citat från: o0ger skrivet 08 december 2014 kl. 09:02
Jag orkar inte titta på Lekmers (CDONs) reor längre. Knappt ens på Toys R Us eller BR heller.

Gnäll, en hel del lyckades ju fixa starwars-cantinan på lekmer och T'rU drog ju 25% på redan rabatterade saker.

Men är det inte 25 meter kö och du ensam går fram och snällt frågar affärsägaren om du får dubbla rabatter så kan du ju gissa svaret,
Lekia gillade inte det på 3 för 2 black friday och gruvan/x-wing och nu cykelaffären på leklust vet jag har varit gömda bakom disk och inte sålts om man inte köpt något annat också...

Min lokala lekiabutik ändrade en del vilkor på BF, ex sloppade de öppet köp på enstaka produkter (endast bytesrätt), lokala butikerna har ett stämpelsystem där 200kr ger en stämpel (5 stämplar ger 100 kr rabatt) inte gällde, butiken plockade bort en del stora dyra set, prishöjning (röda lappar försvann på en del produkter) mm helt utan att informera kunderna. Gällande öppet köp glömde de ändra på kvittot första gången jag handlade men andra gången var det bytt. Kassörskan blev också putt av mitt medvetna strategiska handlande av produkter i samma prisklass i olika omgångar.
Sex små legobitar kan kombineras på 915 miljoner olika sätt. Själv kan jag kombineras på 12 olika sätt.

darthmortar

Citat från: Manne skrivet 08 december 2014 kl. 12:17
Citat från: o0ger skrivet 08 december 2014 kl. 09:02
Jag orkar inte titta på Lekmers (CDONs) reor längre. Knappt ens på Toys R Us eller BR heller.

Ni som har koll på konsumentlagen, är det verkligen tillåtet att göra så här? Höja priserna och sen säga att det 30% rabatt?

Några exempel (Jag bara sorterade på högst rabatt och tog några av de första som dök upp):

- Lavals stridsvagn. På Prisjakt ligger den runt 350kr. CDON säjer den för 249, MEN de hävdar att det är 50% rabatt på den. Alltså shit, vilket kap tänker alla. Visst, det är förvisso ett ganska bra pris, men den har ALDRIG kostat 500. Inte ens för två år sen när det var en ny produkt. Man ljuger alltså om det korrekta priset för att kunna påstå att man har 50% rea.

- Samma sak gäller LEGO Star Wars Homing Spider Droid. 349 kr på lekmer(CDON) efter 30% rabatt! Grymt. Eller? Kolla prisutvecklingen senaste året på prisjakt. Den har legat mellan 300-350kr hela året. 500kr hävdar lekmer(CDON) är rätt pris för den här produkten. Ljug.

- Sen tar vi LEGO Hero Factory, DRAGON BOLT. 199kr på lekmer (CDON) efter 33% rabatt! Wow. Vad prisvärt. Den ska jag köpa till mina barn Eller? Detta är en produkt från 2013. Den har legat ganska konstant på 200kr i snittpris på prisjakt det senaste året. Varit nere på 160 kr några gånger. Men nejdå, 250 kr kostar den vanligtvis tydligen. Den stoltserar också med en badge "Billigast på prisjakt!" No shit Sherlock!? Om du har 33% rabatt på en produkt så SKA den ju per definition vara billigast på prisjakt. Eller? (egentligen ska ju inte ens prisjakt se det rabatterade priset tycker jag)

Okej, jag vet, det är bara de stackars butikerna som försöker gå runt. De måste ju sälja sin produkter, annars får de som jobbar där ingen lön. Jag vet. Jag förstår det. Men detta är ohederligt tycker jag. Man ljuger för konsumenten för att det ska se ut som att man minsann är så väldigt genereös med rabatterna, fast egentligen har man samma priser som vanligt.

Håller helt med.. Tycker det är smått löjligt o skriva 50-70% rea när det ändå landar grymt nära normal priset i dom flesta fallen..  Ända vettiga jag lyckats med var black friday på lekia.. Då man fick den billigaste av tre..

Med vänlig hälsning, Manne

Såvitt jag kan se är det vilseledande marknadsföring som desutom sker systematiskt. Den som känner sig utsatt borde definitivt anmäla till konsumentverket etc
Sex små legobitar kan kombineras på 915 miljoner olika sätt. Själv kan jag kombineras på 12 olika sätt.

Manne

Citat från: darthmortar skrivet 08 december 2014 kl. 12:22
Citat från: pacc skrivet 08 december 2014 kl. 10:48
Citat från: o0ger skrivet 08 december 2014 kl. 09:02
Jag orkar inte titta på Lekmers (CDONs) reor längre. Knappt ens på Toys R Us eller BR heller.

Gnäll, en hel del lyckades ju fixa starwars-cantinan på lekmer och T'rU drog ju 25% på redan rabatterade saker.

Men är det inte 25 meter kö och du ensam går fram och snällt frågar affärsägaren om du får dubbla rabatter så kan du ju gissa svaret,
Lekia gillade inte det på 3 för 2 black friday och gruvan/x-wing och nu cykelaffären på leklust vet jag har varit gömda bakom disk och inte sålts om man inte köpt något annat också...

Min lokala lekiabutik ändrade en del vilkor på BF, ex sloppade de öppet köp på enstaka produkter (endast bytesrätt), lokala butikerna har ett stämpelsystem där 200kr ger en stämpel (5 stämplar ger 100 kr rabatt) inte gällde, butiken plockade bort en del stora dyra set, prishöjning (röda lappar försvann på en del produkter) mm helt utan att informera kunderna. Gällande öppet köp glömde de ändra på kvittot första gången jag handlade men andra gången var det bytt. Kassörskan blev också putt av mitt medvetna strategiska handlande av produkter i samma prisklass i olika omgångar.

I min lekia var det snarare så att personalen hjälpte till o se till att man fick bästa möjliga rabatt på sina tre pack.. Själv gick jag tre gånger.. Två varv till barnen o sen till slut 3 plast askar till mig, o dom var verkligen trevliga o två av personalen slog in paket på heltid direkt efter kassan.. Röda lappar på legot fanns kvar , typ 1199 på star D.. Vet att det går o hitta billigare.. , det var min black friday åtminstone..  Den trevligaste rean för min del..

Sitter man däremot hemma o surfar in på alla så kallade 50-70%reor på web butikerna så blir man oftast bara besviken om man redan innan har koll på sina kommande inköp då dom fifflar på tok förmycket..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

pazappa

Känns oseriöst med dessa "reor" med ändrade villkor, bortplockade varor etc.

Jag har planer på att starta en webbutik med Lego, schyssta priser och rabatt till Swebrickare. Första ordern till Lego måste överstiga 50 000 plus moms, så om jag gör verklighet av planerna skulle jag behöva förbeställningar av er som är intresserade. Inte här och nu, men innan jag startar, om intresse finns alltså. Jag kan tänka mig att slopa marginalerna på denna första order för att få igång det hela. Driver redan webbutiker idag.

De släpper inte in fler ÅF iår på TLG så jag ber att få återkomma i början av -15.

Dark_Link

#3323
Childrens house har nog gjort en liten tabbe, la precis följande beställning:

2x
2x

totalpris med frakt: 59 kr
Kommer ju aldrig någonsin gå igenom, men ändå.

Kvarnbacka

Citat från: Dark_Link skrivet 08 december 2014 kl. 14:51
Childrens house har nog gjort en liten tabbe, la precis följande beställning:

2x
2x

totalpris med frakt: 59 kr
Kommer ju aldrig någonsin gå igenom, men ändå.

Det brukar ju vara så när något är för bra för att vara sant.
Kan dock inte ens hitta dessa på deras hemsida... tog du de sista?  ;)

Dark_Link

Gick på direktlänk via prisjakt. Stod två i webblager så kanske. :P

Magnusengstrom

Citat från: Dark_Link skrivet 08 december 2014 kl. 16:16
Gick på direktlänk via prisjakt. Stod två i webblager så kanske. :P

Fick eposet att det var fel dom tog bort ordern.

Kvarnbacka

Citat från: Dark_Link skrivet 08 december 2014 kl. 16:16
Gick på direktlänk via prisjakt. Stod två i webblager så kanske. :P

Antingen det eller så har de kommit på felet, för nu fungerar inte länken från Prisjakt. Men lycka till!  :)

Dark_Link

Jupp, fick precis mail om att ordern blivit struken, "bugg på hemsidan" var motiveringen.

Manne

Citat från: Dark_Link skrivet 08 december 2014 kl. 16:33
Jupp, fick precis mail om att ordern blivit struken, "bugg på hemsidan" var motiveringen.

Samma här
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.