Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tips om prisvärt LEGO (inga auktioner)

Startat av shiftaltcmd, 04 mars 2009 kl. 18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

shiftaltcmd

Lekia i Uppsala har bra rea lego friends djungeläventyr. Halva priset på det stora setet. Men också de små seten är nedsatta.

Br leksaker har tre serie tolv för 50kr om jag minns rätt.

Risgrynsgrot

Fick hem City Gross-bladet.. 20 % rabatt på allt LEGO nästa vecka (gäller ej DVD/Data-spel, Adventskalendrar och böcker)

pazappa

Uppdatering om Ikano-kortet. Bokextra är *inte* registrerade som bokhandlare, så handla inte där och förvänta dig 30% rabatt på Lego.

o0ger

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 09 november 2014 kl. 12:40
Fick hem City Gross-bladet.. 20 % rabatt på allt LEGO nästa vecka (gäller ej DVD/Data-spel, Adventskalendrar och böcker)
Synd att det inte var 50% som de hade för två år sen :/

(då köpte jag två kassar fulla med lego)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

x_inteduplo_x

Citat från: pazappa skrivet 10 november 2014 kl. 09:38
Uppdatering om Ikano-kortet. Bokextra är *inte* registrerade som bokhandlare, så handla inte där och förvänta dig 30% rabatt på Lego.
Fyfan vilken besvikelse! Hade sett fram emot vissa köp.

o0ger

Finns det ingen lista på vilka butiker som är anslutna till Ikano-kortet?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

pazappa

Citat från: o0ger skrivet 10 november 2014 kl. 10:22
Finns det ingen lista på vilka butiker som är anslutna till Ikano-kortet?

Nej det gör inte det, och det handlar inte egentligen om att vara ansluten till deras kort, det är ett vanligt Visa-kort så det är inget butiken ansluter sig till specifikt.

Saken är den att när en butik första gången ansöker om att ta emot kortbetalningar för Visa, Mastercard, Amex etc så anger de vilken som är deras huvudbransch, denna kallas MCC (Merchant Category Code).

Ikano erbjuder varje månad en rabatt hos en viss bransch, nu i november är det bokhandlare. För att kunna erbjuda det inom en hel bransch använder sig Ikano av MCC-koden för att kategorisera butiken.
Man har t.ex. 30% på allt hos Adlibris, Bokia, Bokus, Akademibokhandeln osv. Märkligt nog var inte Bokextra registrerad som Bokhandlare under MCC.

Vi har iallafall 15 % på leksaksbutiker nästa månad att se fram emot. I kombo med en eventuell rea före eller efter jul kan det bli ganska bra rabatt.

För att vara säker innan man handlar hos en mindre butik eller kedja så kan man ställa en fråga på Ikanos hemsida och jag fick svar inom en timme idag.


Risgrynsgrot

Citat från: o0ger skrivet 10 november 2014 kl. 10:05
Synd att det inte var 50% som de hade för två år sen :/

(då köpte jag två kassar fulla med lego)
Ja. Hur är priserna på City Gross? Kan tänka mig att 20 % mer eller mindre gör att priserna hamnar på samma pris som billigast på prisjakt, inte så stor idé att åka dit om man inte ska handla något jättedyrt?

darthmortar

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 10 november 2014 kl. 11:35
Citat från: o0ger skrivet 10 november 2014 kl. 10:05
Synd att det inte var 50% som de hade för två år sen :/

(då köpte jag två kassar fulla med lego)
Ja. Hur är priserna på City Gross? Kan tänka mig att 20 % mer eller mindre gör att priserna hamnar på samma pris som billigast på prisjakt, inte så stor idé att åka dit om man inte ska handla något jättedyrt?

Min uppfattning är att de följer rek priserna. Du tjänar på att åka till Ullared och fylla bilen med Lego.
Sex små legobitar kan kombineras på 915 miljoner olika sätt. Själv kan jag kombineras på 12 olika sätt.

pazappa

#3114
Jag har frågat Ikano och Amazon kommer att ingå. Det vill säga att vi kan räkna med 30 % på allt hos amazon.co.uk så det kan bli riktigt bra Legopriser.
Tänkte testa idag. En hel del underleverantörer skickar inte till Sverige som ni säkert vet men det är bara att testa sig fram.

Klistrar in deras svar och tar inget ansvar för om det inte funkar, jag är bara budbäraren:

Fråga:
Är Amazon en bokhandel?
Hej,
Får jag 30% rabatt från amazon.co.uk i november?


Svar:

Ikano Korts månadsrabatt baseras på hur butiker är registrerade i Visas kategorisystem (Merchant Category Code). Månadsrabatten hos bokhandlare dras automatiskt när du handlar med Ikano Kort i de butiker som är registrerade med Visas kategori "Bokhandlare".
Amazon är väl från början en bokhandelssajt (?), även om de numer även säljer andra produkter, så min gissning är att de är registrerade under kategorin Bokhandel. Men ibland är det svårt att på förhand veta vilken kategori respektive butik är registrerad på. Skulle din rabatt inte dras automatiskt när du handlar böcker på Amazon får du gärna ringa till oss på kundservice. Då kan vi dra av rabatten manuellt i efterhand.
Ha en bra dag!

Min uppfölnjningsfråga:
Hej Linda, tack för ditt svar. Du skriver "när du handlar böcker på Amazon". Innebär det att rabatten bara gäller om det är just böcker jag handlar där?

Deras svar:
Hej
Vi kontrollerar inte exakt vad var och en köper i bokhandeln, så om du skulle vilja köpa något mer när du väl är igång kommer även det att gå in under rabatten. Det kan ta någon dag innan rabatten har registrerats på ditt konto, men om den fortfarande inte har dragits efter en vecka är du välkommen att ringa till oss på Kundservice så löser vi det manuellt.
Ha det bra!

Uppdatering:
Nu har jag lagt en liten order på Amazon.co.uk på ett Research Lab (Ideas), så får vi se vad som händer med rabatten. Får jag inte rabatten imorgon så ringer jag kundtjänst om en vecka. Funkar det så kommer Mindstorms att kosta under 1800 kr.

tac-sat

Såg att Ica i skärblacka sålde Lego adventskalendrar för 249 kr.

MartinAberg

Toys R Us tar 399:- för , dock verkar den knappt finnas...

Surf Green

Citat från: MartinAberg skrivet 14 november 2014 kl. 07:44
Toys R Us tar 399:- för , dock verkar den knappt finnas...

Helsingborg har massor! :)

jani81

Citat från: Surf Green skrivet 14 november 2014 kl. 08:43
Citat från: MartinAberg skrivet 14 november 2014 kl. 07:44
Toys R Us tar 399:- för , dock verkar den knappt finnas...

Helsingborg har massor! :)


Man kan beställa via deras hemsida, köpte en precis. :)

MartinAberg

Citat från: jani81 skrivet 14 november 2014 kl. 13:05
Citat från: Surf Green skrivet 14 november 2014 kl. 08:43
Citat från: MartinAberg skrivet 14 november 2014 kl. 07:44
Toys R Us tar 399:- för , dock verkar den knappt finnas...

Helsingborg har massor! :)


Man kan beställa via deras hemsida, köpte en precis. :)
Så grönt som det är på deras hemsida var det inte imorse iaf ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.