Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink-problem

Startat av Claude76, 03 mars 2024 kl. 00:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Claude76

Hej!

Är det någon mer som har problem med att uppdatera sin/sina wantedlist på Bricklink?

Jag kan inte ändra Quantity.
Får denna röda ruta:
Felkod bricklink.JPG

Vet att jag stött på liknande problem tidigare men då har det varit att jag lagt till en redan existerande bit på en lista och den sagt ifrån för att den finns. Så är inte fallet här. Biten fanns redan och jag försöker bara lägga in de bitar jag köpt så det inte blir dubbelköp. Som jag alltid gör och har funkat bra tidigare. Har även stött på att det har varit problem med att en bit har color-läge "not applicable" och man då har fått ändra.
Ursäkta om det låter rörigt.

Men kort och gott. Går inte att öka på "have" och det borde inte ha att göra med color då det inte går på en beskrivning heller.

Kan det vara en bugg hos Bricklink eller är det en bugg hos mig (läs skräp mellan ryggstödet på stolen och tangentbordet  ::) )

Mvh 
Claude76
Lego is my drug of choice

CopMike

Vilken bit är det? Kan det hänga ihop med sammanslagningen av vissa bitar där varianterna blivit endast en?

byStfn

Jag märkte nu att samma gäller för mig oavsett vad jag ändrar eller i vilka listor, även de med bara standard-bitar!  :'(

Claude76

Citat från: CopMike skrivet 03 mars 2024 kl. 06:47Vilken bit är det? Kan det hänga ihop med sammanslagningen av vissa bitar där varianterna blivit endast en?
Hej CopMike.
Nej tyvärr. Det verkar vara allt. Provade igen nu och kan inte ens skriva något i remarks-rutan utan att den säger ifrån.

Citat från: byStfn skrivet 03 mars 2024 kl. 10:47Jag märkte nu att samma gäller för mig oavsett vad jag ändrar eller i vilka listor, även de med bara standard-bitar!  :'(
Tråkigt att höra Stefan.
Men på ett sätt samtidigt skönt att fler är drabbade. Då innebär det att det inte ligger bara hos mitt konto.

Vi får hoppas att det löser sig snabbt.
Blir lite bökigt att handla annars (för min del iallafall då jag har ett antal inköpslistor att hålla koll på).

Ha det gott båda två?

Mvh
Claude76
Lego is my drug of choice

ColA

Även för mig samma prob men sitt bara lugnt i båten, det ordnar sig 😊

byStfn

#5
Nu kom jag på att det här har hänt förr!

Scrolla igenom dina wantedlists och leta efter en rödmarkering! Där finns problemet. Och till skillnad från vad jag skrev förut så hänger det ihop med sammanslagningen, men det verkar drabba ALLA wantedlists om du har en enda lista som innehåller fel. I mitt fall var det en lista med båda sorterna av tiles som nu slagits ihop till en!

EDIT: scrolla alltså igenom listan med alla listor, INTE var och en för sig! :D

MrUzagi

Citat från: byStfn skrivet 04 mars 2024 kl. 12:55Nu kom jag på att det här har hänt förr!

Scrolla igenom dina wantedlists och leta efter en rödmarkering! Där finns problemet. Och till skillnad från vad jag skrev förut så hänger det ihop med sammanslagningen, men det verkar drabba ALLA wantedlists om du har en enda lista som innehåller fel. I mitt fall var det en lista med båda sorterna av tiles som nu slagits ihop till en!

Jag hade visst två sådana listor, som jag fixat nu. Bra fångat.

Claude76

Citat från: byStfn skrivet 04 mars 2024 kl. 12:55Nu kom jag på att det här har hänt förr!

Scrolla igenom dina wantedlists och leta efter en rödmarkering! Där finns problemet. Och till skillnad från vad jag skrev förut så hänger det ihop med sammanslagningen, men det verkar drabba ALLA wantedlists om du har en enda lista som innehåller fel. I mitt fall var det en lista med båda sorterna av tiles som nu slagits ihop till en!
Tack för tipset Stefan. Får ge mig på det ikväll.
Vilken tur att jag "bara" har 113 listor 🤪
Men då ska den iallafall vara rödmarkerad då?
Har nog att göra en stund ändå.

Kanske dags att uppdatera och mynta ett nytt uttryck för "en nål i en höstack".

Det är som att leta efter "ett bit-id i en wanted-list".

Hare gott!
/Claude76
Lego is my drug of choice

ColA

Citat från: Claude76 skrivet 04 mars 2024 kl. 13:31Tack för tipset Stefan. Får ge mig på det ikväll.
Vilken tur att jag "bara" har 113 listor 🤪
Men då ska den iallafall vara rödmarkerad då?
Har nog att göra en stund ändå.

Kanske dags att uppdatera och mynta ett nytt uttryck för "en nål i en höstack".

Det är som att leta efter "ett bit-id i en wanted-list".

Hare gott!
/Claude76
Wow 113 stycken är galet 😂😂 

Jag kunde se i wanted list menyn vilken lista det var men jag har bara 7st. 

Classus

Jag trodde att jag var missbrukare med sju listor.

Claude76

Citat från: ColA skrivet 05 mars 2024 kl. 11:00Wow 113 stycken är galet 😂😂

Jag kunde se i wanted list menyn vilken lista det var men jag har bara 7st.

Hahaha! Ja lite knäppt kanske det är. Och aningens rörigt.
Nu kanske du förstår en av anledningarna till varför jag är en återkommande kund i din butik  ;D

Men, om jag ska vara helt ärlig så hör en del av dom ihop.
Skapar oftast en inköpslista (A) på ett projekt, sen uppdaterar jag den löpande efter ett antal ordrar genom att bland annat ta ut de poster som det kvarstår av och lägger i en ny lista (B) och igen efter ett antal ordrar (C) osv.
Beroende på hur stort projektet är eller hur många ordrar blir det fler listor till samma projekt.
Men grundlistan (A) är alltid kvar för att hålla koll på inventeringen totalt.

Men skulle säga att det med största sannolikhet är ett 30-40 tal olika projekt i alla fall.
Den med flest listor kopplade till sig är på ca 14000 bitar och 1000 lots. Där har jag delat upp den i två grundlistor.
En för det som är synligt i "fasta färger" och en med bitar som är invändigt där färg inte spelar roll och jag kan gå på den billigaste.
Men det ligger på 11 listor totalt.

Men, oavsett så är det totalt 113 listor att trampa igenom i ett sånt här läge.
Och jag började så smått från toppen, hade väl kört igenom ca 15 listor när jag av en slump (musen fick fnatt och scrollade ner) kom låååångt ner på listan och såg att den var rödmarkerad med information.

Grattis!

Så, där lärde man sig en läxa.

Jag satt ju febrilt och letade efter en lite röd siffra i varje lista då jag trodde att det var det byStfn menade.

Aja, man får väl hoppas att man roat någon av er andra genom detta istället.

Citat från: Classus skrivet 05 mars 2024 kl. 20:06Jag trodde att jag var missbrukare med sju listor.

Du kanske har noterat min signatur ;)

Ha en bra kväll!

Mvh 
/Claude76
Lego is my drug of choice

byStfn

Åh, ledsen att jag skrev så att det gick att missuppfatta! :( Men bra med mus-fnatt!

Bifogar bild på mina wanted-lists så känner dig bättre :)

bl-wanted.jpg

Wolcker

Förstår inte hur ni kan ha så många, lägger ni bara saker i inköpslistor och skippar att inköpa saker =)

Själv har jag 4 aktiva listor, har några sparade på datorn också men räknar dom som inaktiva =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

byStfn

Citat från: Wolcker skrivet 06 mars 2024 kl. 11:02Förstår inte hur ni kan ha så många, lägger ni bara saker i inköpslistor och skippar att inköpa saker =)

Själv har jag 4 aktiva listor, har några sparade på datorn också men räknar dom som inaktiva =)
Många projekt som inte prioriteras annat än på lång sikt. Går igenom listorna när jag gör stora beställningar eller behöver komma upp i minsta-summor. Sen är nog många listor sådana som jag skulle kunna radera men inte gjort :P

MrUzagi

Citat från: byStfn skrivet 06 mars 2024 kl. 10:31Åh, ledsen att jag skrev så att det gick att missuppfatta! :( Men bra med mus-fnatt!

Bifogar bild på mina wanted-lists så känner dig bättre :)

bl-wanted.jpg

Och jag som tyckte att jag började få lite många när jag passerade 50 (numera 61)...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.