Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 september 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Emma skrivet 20 maj 2022 kl. 13:53
Då var det dags att dra upp den här tråden igen...

Hoses är ju böjbara. Men hur mycket får man tvinga en hose att böja sig? Får jag utsätta en hose för värme för att den ska stanna kvar i den tvingade böjningen?

Klart man får, men hur långt ifrån purism är det? Är det lika illa som använda trasiga bitar?

Jag vill ha en skarp sväng, inte en båge.

Använda Hose, Pneumatic 4mm D. istället?

Emma

Citat från: andreaseldh skrivet 21 maj 2022 kl. 00:52
Citat från: Emma skrivet 20 maj 2022 kl. 13:53
Då var det dags att dra upp den här tråden igen...

Hoses är ju böjbara. Men hur mycket får man tvinga en hose att böja sig? Får jag utsätta en hose för värme för att den ska stanna kvar i den tvingade böjningen?

Klart man får, men hur långt ifrån purism är det? Är det lika illa som använda trasiga bitar?

Jag vill ha en skarp sväng, inte en båge.

Använda Hose, Pneumatic 4mm D. istället?

Jag vill att den ska förbli böjd utan att sitta fast i clips.

Selander

#257
Håller med Copmike, gängse praxis i t ex ångloksbyggen är att sätta i en så grov ståltråd som möjligt i tube:en och bocka den till den minsta radie som kombon "tillåter". På så vis behövs inte mängder av clips för att hålla den i schack. (ståltråden ska vara permanent kvar inuti tube:en....tills bygget rivs  :P )

Det här är en ren materialteknisk åsikt, utan hänsyn till hur puristiskt det kan anses vara.

Godtfred

Skarvade en hose en gång med en ståltråd från ett pappersgem för att få en loop. Mår fortfarande lite dåligt för det. Det var 8 år sedan...
https://swebrick.se/index.php?topic=7760.msg142125#msg142125

CopMike

Citat från: Godtfred skrivet 21 maj 2022 kl. 19:04
Skarvade en hose en gång med en ståltråd från ett pappersgem för att få en loop. Mår fortfarande lite dåligt för det. Det var 8 år sedan...
https://swebrick.se/index.php?topic=7760.msg142125#msg142125
Du får gå i KBT ;D!

Godtfred

Tack, känns redan bättre!

Emma

Hmm. Att ha kvar en ståltråd inuti. Tillåter jag mig själv det... Hmm. Måste ta ett beslut, känner jag.

ColA

Citat från: Emma skrivet 23 maj 2022 kl. 08:36
Hmm. Att ha kvar en ståltråd inuti. Tillåter jag mig själv det... Hmm. Måste ta ett beslut, känner jag.

På nästa utställning ska jag ta med mig en metalldetektor och scanna dina byggen 😂😂

Kör bara Emma ståltråden kommer ju ändå inte synas  :)

Emma

Citat från: ColA skrivet 23 maj 2022 kl. 08:56
Citat från: Emma skrivet 23 maj 2022 kl. 08:36
Hmm. Att ha kvar en ståltråd inuti. Tillåter jag mig själv det... Hmm. Måste ta ett beslut, känner jag.

På nästa utställning ska jag ta med mig en metalldetektor och scanna dina byggen 😂😂

Kör bara Emma ståltråden kommer ju ändå inte synas  :)

Haha!

MrUzagi

Citat från: ColA skrivet 23 maj 2022 kl. 08:56

På nästa utställning ska jag ta med mig en metalldetektor och scanna dina byggen 😂😂

Kör bara Emma ståltråden kommer ju ändå inte synas  :)

En sådan här?

MrUzagi

Hmm, mitt svar ovan tyckte forumet var tomt av någon anledning och lät mig inte förhandsgranska. Men posta gick bra ändå.  ???


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.