Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO® Masters Sverige - Infotråd och diskussion!

Startat av CopMike, 17 december 2019 kl. 15:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 oktober 2020 kl. 07:40
Hur hann ni tvätta kläderna?

Jag kan bara svara för mitt lag där, vi hade enfärgad t-tröja under skjortan, det märktes inte om man bytte mellan dagarna.

Citat från: Anders67 skrivet 28 oktober 2020 kl. 00:22
Kul att få vet Skafte, och Även om det var utspritt på tre dagar så är det ändå en fantastisk bedrift det ni alla fick ihop! Det förstår vi som sitter och knåpar i månader för att få fram några mocs!

Ja, det här var helt klart en annan sorts bygge, det hade ju gått att fortsätta jobba i flera veckor för att få det bra. Samtidigt är vi väl många som ibland sitter och bygger i 180 för att bli klara till en tävling eller utställning, så viss vana av stressbygge fanns det ju...

dalle

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 oktober 2020 kl. 07:40
Citat från: Skafte skrivet 27 oktober 2020 kl. 23:03
---
Första avsnittet tog tre dagar, men då var det mycket före och efter själva bygget som skulle göras och rutiner som skulle sättas. Gissar att byggtiden var ca 4-7-3 timmar på de tre dagarna.
---

Hur hann ni tvätta kläderna?

Det hann jag inte. Efter första avsnittet slut så måste vi ha samma kläder en dag till för bla promotion fotografering. Så fyra dagar med samma skjorta.  :)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: dalle skrivet 28 oktober 2020 kl. 08:37
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 oktober 2020 kl. 07:40
Citat från: Skafte skrivet 27 oktober 2020 kl. 23:03
---
Första avsnittet tog tre dagar, men då var det mycket före och efter själva bygget som skulle göras och rutiner som skulle sättas. Gissar att byggtiden var ca 4-7-3 timmar på de tre dagarna.
---

Hur hann ni tvätta kläderna?

Det hann jag inte. Efter första avsnittet slut så måste vi ha samma kläder en dag till för bla promotion fotografering. Så fyra dagar med samma skjorta.  :)

Det skulle jag aldrig klara av!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Gideon

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 oktober 2020 kl. 09:59
Citat från: dalle skrivet 28 oktober 2020 kl. 08:37
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 oktober 2020 kl. 07:40
Citat från: Skafte skrivet 27 oktober 2020 kl. 23:03
---
Första avsnittet tog tre dagar, men då var det mycket före och efter själva bygget som skulle göras och rutiner som skulle sättas. Gissar att byggtiden var ca 4-7-3 timmar på de tre dagarna.
---

Hur hann ni tvätta kläderna?

Det hann jag inte. Efter första avsnittet slut så måste vi ha samma kläder en dag till för bla promotion fotografering. Så fyra dagar med samma skjorta.  :)

Det skulle jag aldrig klara av!

Tur att TV-formatet agerar en effektiv brandvägg mot lukt ;)

(Annars är det väl en fördel i Corona-tider att om någon känner att kläderna luktar så är det deras problem för att de står för nära? :P )

andli

LW har alltså varit en uppvärmning för LEGO Masters under alla år...
Men där behöver man ju bara ha samma T-Shirt i 2 dagar :)
(och det gäller ju bara första-årare, resten har ju så de kan byta varje dag ....)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Skafte

Ja, det finns likheter med LW. Stå upp hela dagen, till exempel. Försöka förstå vad folk menar (danskar/TV-människor). Stå ut med folk (besökare/lagkamrater).

Emma

Långa dagar, var det, hur som helst. Med konstant stresspåslag. Antingen stressigt att bygga, eller stressad över att vi måste vänta utanför studion, och INTE få bygga.

Jag har blivit mer medveten om vad som gör en bra byggmiljö för mig.

Saker som jag saknade: Musik, närhet till bitförvaring (det var stor skillnad på vilket bord man blev tilldelad i studion), att få sitta, att ha en arbetsyta och en annan yta för själva bygget, att få plocka upp bitar som jag tappade, att få ha vatten eller en läsk framme vid byggbordet....

Helt orimligt vad mycket svårare det var att bygga utan min tama hemmiljö. Bara det att inte veta vilka bitar som finns tillgängliga, hur många som finns tillgängliga, och var dessa i så fall finns...

Med det sagt, detta var bland det roligaste LEGO-relaterade jag gjort!

Myko

Citat från: Emma skrivet 28 oktober 2020 kl. 14:53att få plocka upp bitar som jag tappade

Huh?

Tack för alla inblickar bakom kulisserna hörni, det är som heroin för mig som är bakom-kulisserna-på-TV-junkie.

Sirre

Citat från: Skafte skrivet 27 oktober 2020 kl. 23:03
Sirre:

Det var som sagt olika med intervjuerna, det mesta var efter ett bygge var klart ("tänk tillbaka när det var tre timmar kvar och ni inte hade fått på övervåningen, vad kände ni då? Börja med "Nu när det är tre timmar kvar..."") Men ibland mitt i tidspressen, alla plockades ut i typ 20 minuter, men den totala byggtiden var ändå 14 timmar. Ibland var det "Nu bryter vi för lunch, lag 1 och 5 börjar med intervjuer (men det heter "synkar" på TV-språk)! Lag 2 och 6 åt lunch fort - så fick de gå till intervju sen etc.

Första avsnittet tog tre dagar, men då var det mycket före och efter själva bygget som skulle göras och rutiner som skulle sättas. Gissar att byggtiden var ca 4-7-3 timmar på de tre dagarna. När det var "heldag" så har jag för mig att det inte var annat än lunchpaus, 3-4 timmar bygge i sträck. Men det fanns en kamerafri hörna i studion att dricka vatten och kaffe och käka godis och ibland en macka i (men då var det under byggtiden).

Hela säsongen spelades in under fem veckor i sträck i mars och april.

Ett gäng på 4-5 hårt jobbande sorterare rev och ordnade upp allt mellan avsnitten. Vi ombads också grovsortera "överblivet" på våra byggbord för att spara några arbetstimmar åt dem.

Andra deltagare får stoppa mig om jag berättar för mycket, men det här är inga hemligheter direkt. :)

Åh, tack för svaren Skafte! Jättekul att höra om lite behind-the-scenes. ;D

Men skönt iallafall att ni hade det utspritt över tre dagar, så ni fick kanske tid emellanåt att tänka igenom lite strategier och idéer. Hade varit väldigt tufft att köra 14 timmar i sträck! (Även om man haft en och en annan sådan kväll dagarna innan en utställning  ::) )

Men vad galet att det behövs spelas in så lång tid innan sändning! Att ni måste sitta och hålla på hemligheten om hur det går under tävlingarna (vem som åker ut när, vem vinner allt etc) så länge måste vara rätt tufft!

Hoppas sorterarna får bra med uppskattning, vilket hästjobb! ;D

Sirre

Citat från: Emma skrivet 28 oktober 2020 kl. 14:53
Saker som jag saknade: Musik, närhet till bitförvaring (det var stor skillnad på vilket bord man blev tilldelad i studion), att få sitta, att ha en arbetsyta och en annan yta för själva bygget, att få plocka upp bitar som jag tappade, att få ha vatten eller en läsk framme vid byggbordet....

Helt orimligt vad mycket svårare det var att bygga utan min tama hemmiljö. Bara det att inte veta vilka bitar som finns tillgängliga, hur många som finns tillgängliga, och var dessa i så fall finns...

Med det sagt, detta var bland det roligaste LEGO-relaterade jag gjort!

Oj, det tänkte jag inte ens på att det var olika avstånd till bitförvaringen! Kanske inte gör så mycket i långa loppet, men kanske inte så kul att behöva springa genom hela studion när man inser att man glömt en viss bit?  :o

andreaseldh

Citat från: Sirre skrivet 28 oktober 2020 kl. 20:30
Oj, det tänkte jag inte ens på att det var olika avstånd till bitförvaringen! Kanske inte gör så mycket i långa loppet, men kanske inte så kul att behöva springa genom hela studion när man inser att man glömt en viss bit?  :o

En kille i Australien gjorde det till "sin grej" att alltid springa det fortaste han kunde till och från förrådet, för det blir ju "bra TV".

Kul att höra hur det var bakom kulisserna på LEGO Masters Swebrick och lycka till (trots att det är ett halvår för sent)!

byStfn

Citat från: Myko skrivet 28 oktober 2020 kl. 16:57
Citat från: Emma skrivet 28 oktober 2020 kl. 14:53att få plocka upp bitar som jag tappade

Huh?

Tack för alla inblickar bakom kulisserna hörni, det är som heroin för mig som är bakom-kulisserna-på-TV-junkie.

Pga coronaläget så ansågs bitar som hamnat på golvet "förbrukade" - var det viktigt för ens bygge fick man snällt be om att få det desinficerat och det kunde ta upp till 15 min och då var det bara att göra något annat. Oftast var det mer effektivt att börja om men beroende på bitar så var det alltid extremt irriterande när exakt antal bitar fanns på plats och du tappade den sista.

Zilmrud

#282
--- Tog bort mitt inlägg då det visade sig att det som skrivs på detta forum även hamnar på Flashback  :-\   ---
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Emma

#283
Citat från: Zilmrud skrivet 29 oktober 2020 kl. 15:09
--- Tog bort mitt inlägg då det visade sig att det som skrivs på detta forum även hamnar på Flashback  :-\   ---

Jasså... läge att flytta tråden till vip-delen?

robinnilsson403

Då detta låg under öpper forum så valde jag att svara på folks frågor. Jag är ledsen om jag spridit hemligheter, men vem som helst hade redan kunnat läsa det här.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.